Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ, επί της πρότασης του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Βύρωνα, από την "Αριστερή Παρέμβαση"

Παρότι η Β1 φάση του Νέου Πολεοδομικού Σχεδίου Βύρωνα ενεκρίθη στη συνεδρίαση της  22 Ιανουαρίου 2020 του Δημοτικού Συμβουλίου με την ψήφο των Δημοτικών Παρατάξεων Γ. Κατωπόδη, Χ. Γώγου, Μ. Μπαντή και Α. Σωτηρόπουλου, αναδημοσιεύουμε το -κατά τη γνώμη μας ενδιαφέρον- άρθρο της Δημοτικής Παράταξης "Αριστερή Παρέμβαση Πολιτών Βύρωνα" που δημοσιοποίησε (με καθυστέρηση μιας βδομάδας) την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2020 με τίτλο " ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ, επί της πρότασης του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Βύρωνα":

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ


Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν για δημόσια διαβούλευση για τη Μελέτη Τροποποίησης του Νέου Πολεοδομικού Σχεδίου Βύρωνα στη φάση Β1 δεν είχαν από την αρχή περιλάβει την κυκλοφοριακή μελέτη και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Αυτές οι πολυσέλιδες μελέτες, όπως και οι απαντήσεις-γνωμοδοτήσεις αρμόδιων φορέων (πχ αρμόδιας Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής, Αττικό Μετρό), με μεγάλο όγκο πληροφοριών στάλθηκαν ως σύνδεσμος στους δημοτικούς συμβούλους μόλις στις 16 Ιανουαρίου, δηλαδή λίγες μέρες πριν το δημοτικό συμβούλιο ημ. 23/1/2020, ενώ περιλαμβάνουν πολύ σοβαρές παραμέτρους.

Η δημοτική αρχή προγραμμάτιζε να θέσει το Σχέδιο για έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο πριν από αυτή τη δημοσιοποίηση, δηλαδή στις 15/1, μεθόδευση που αποφεύχθηκε, λόγω της απαίτησης των παρατάξεων της αντιπολίτευσης για μονοθεματική συζήτηση του θέματος και πληρέστερη ενημέρωση.

Οι παρατάξεις και οι σύμβουλοι δεν διευκολύνθηκαν όπως ο νόμος ορίζει με την παράδοση των χαρτών, των πολυσέλιδων μελετών και των σχεδίων, αλλά έπρεπε να φροντίσουν με δικά τους μέσα και κόστος για τις εκτυπώσεις.

Η συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο επιδιώχτηκε για ένα τόσο σοβαρό θέμα να περιοριστεί σε μια φαστ τρακ έγκριση, χωρίς ουσιαστική ενημέρωση και συζήτηση όλων των πλευρών του σχεδίου. Ενώ η εταιρεία από το 2000 ετοιμάζει τη μελέτη αυτή, μπήκε προς συζήτηση και έγκριση μόνο εντός μιας βραδινής συνεδρίασης των συμβούλων και χωρίς να υπάρξει πλήρης ανάπτυξη, παρουσίαση όλων των παραμέτρων και να δοθούν διευκρινήσεις και επαρκείς απαντήσεις για όσα σχεδιάζονται πχ καθόλου δεν συζητήθηκε ότι τα δύο άλση (Ανάληψης και Αγ. Τριάδας) και σχεδόν όλες οι πλατείες θα σκαφτούν, γιατί προτείνεται να γίνουν υπόγεια πάρκινγκ.

Δεν δόθηκε η δυνατότητα στους συμβούλους χρονικά και διαδικαστικά να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις μέσα στη συνεδρίαση. Επιδιώχτηκε να μην δοθεί καν ο λόγος στους δημοτικούς συμβούλους και να υπάρξει μόνο μια διεκπεραιωτική διαδικασία. Μόνο μετά από ισχυρή απαίτηση για τήρηση του κανονισμού δόθηκε ο λόγος και μόνο για 2 λεπτά στους συμβούλους.

Δεν μπήκε σε διαδικασία ψηφοφορίας κατ’ άρθρο η μελέτη, αλλά μόνο οι προτάσεις που κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση.

Η τελική διατύπωση, που εγκρίθηκε για κρίσιμες κατ’ άρθρο προτάσεις, δεν ήταν απόλυτα σαφής, γιατί σε μερικές ήταν άλλη η διατύπωση των μελετητών, άλλη της τεχνικής και άλλη του αρμόδιου Αντιδήμαρχου. Αναμένουμε για το πως θα παρουσιαστούν ως απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τα όσα αποφασίστηκαν για τη φάση Β1 του σχεδίου.

Ζητάμε στην επόμενη φάση της μελέτης να έρθουν όλα τα στοιχεία έγκαιρα και να δοθεί επαρκής χρόνος και δυνατότητες για την πλήρη ενημέρωση των κατοίκων και φορέων του Βύρωνα και των δημοτικών συμβούλων πριν την διαδικασία έγκρισης από το δημοτικό συμβούλιο.

ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ: Εκτός από όσα αναφέρουμε στις 2 σχετικές ανακοινώσεις μας, επισημαίνουμε τα παρακάτω:

1. Προτάσεις της μελέτης γίνονται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη περιοριστικές διατάξεις για την προστασία του δάσους, με την προσδοκία της αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου. Ενώ, αντιδεοντολογικά η δημοτική αρχή και οι τεχνικές υπηρεσίες του δήμου κάνουν ενέργειες για την άρση αυτών των περιοριστικών διατάξεων.

2. Η ίδια εταιρεία που κάνει την μελέτη για το Νέο Πολεοδομικό Σχέδιο Βύρωνα η ίδια κάνει και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, γεγονός που δεν συνάδει με τον κανόνα ο ελεγκτής να μην ταυτίζεται με τον ελεγχόμενο.

3. Δίνονται κατευθύνσεις για την υποδοχή στον «αδόμητο χώρο» (στο δάσος του Υμηττού) των πιέσεων για κάλυψη των κτιριακών αναγκών κοινωνικού εξοπλισμού (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, αθλητικά) καθώς και του σταθμού μεταφόρτωσης, σε αντίθεση με τη σύγχρονη αντίληψη για την προστασία του δάσους. Αντίθετα, αντιμετωπίζεται ο Υμηττός σαν δωρεάν οικόπεδο για εκμετάλλευση, το λένε και «ανάπτυξη» που θα στεγάσει ό,τι προκύπτει φτάνει να το βαφτίσουμε κοινωνική ανάγκη.

4. Στους χάρτες δεν απεικονίζονται όλες οι επιβαρυντικές κατασκευές μέσα στο δάσος, ώστε να καταστεί εμφανής η ήδη σε μεγάλη έκταση αποψίλωσή του.

5. Δεν περιλαμβάνεται για ένα σχέδιο δεκαετιών καμιά οραματική πολιτική για τη δημιουργία νέων ελεύθερων χώρων μέσα στην πόλη με δέσμευση χώρων και για την αξιοποίηση-απαλλοτρίωση εγκαταλελειμμένων κτηρίων, σχολαζουσών κληρονομιών κλπ. προκειμένου να καλυφθούν οι κοινωνικές ανάγκες (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, πολιτιστικές, αθλητικές), ανάγκες που εντοπίζονται και αναφέρονται.

6. Δεν αναφέρεται εκτός της κατεδάφισης του σκελετού κατοικιών των αξιωματικών μέσα στα στρατόπεδα και η κατεδάφιση των σούπερ μάρκετ, του βενζινάδικου και των άλλων εγκαταστάσεων που είναι μέσα στο δάσος.

7. Δεν προτείνεται από τη μελέτη ο περιορισμός (διόρθωση) του ορίου του ρυμοτομικού σχεδίου με ταύτισή του με τους δομημένους χώρους, αλλά όπως φαίνεται στα σχέδια παραμένει το νέο όριο που εισέρχεται μέσα στο δάσος (στην περιοχή της Λ. Καρέα αριστερά στο ύψος της κρήνης και δεξιά στο ύψος της δεξαμενής).

8. Προτείνονται υπόγειοι χώροι στάθμευσης κάτω από τα 2 μοναδικά άλση Αγ. Τριάδας και Ανάληψης που υπάρχουν μέσα στον αστικό ιστό, τα οποία έχουν ψηλά δένδρα και αντίστοιχα βαθύ ριζικό σύστημα, ενώ θα είναι προφανείς οι επιπτώσεις στην καταστροφή τους.

9. Προτείνεται να γίνει υπόγειος χώρος στάθμευσης κάτω από το άλσος Αγ. Τριάδας, όταν στο χάρτη για τους κινδύνους πλημμυρών αναφέρεται ότι το άλσος Αγ. Τριάδας περιλαμβάνεται στους επικίνδυνους χώρους για πλημμύρα.

10. Αναφέρεται στη μελέτη ότι το δημαρχείο δεν είναι νόμιμο, αλλά δεν σχεδιάζεται άμεσα και επιτακτικά να πάει σε άλλο κατάλληλο χώρο! Απλά καταλήχθηκε γενικά να διερευνηθεί, ενώ παραμένει η πρόταση να αλλάξει ο χαρακτηρισμός της οδ. Καραολή-Δημητρίου σε χώρο υποδοχής διοικητικών και πολιτιστικών υπηρεσιών, δηλαδή αντί να αλλάξουμε τον ακατάλληλο χώρο, να αλλάξουμε τον... χαρακτηρισμό για να θεωρείται κατάλληλος!!

11. Τα δεδομένα της κυκλοφοριακής μελέτης είναι προ 15ετίας ενώ αναφέρεται ότι μέσα στην προηγούμενη 15ετία υπήρξε μεγάλη αύξηση κυκλοφορίας στους δρόμους με φόρτο. Παράλληλα, δεν απορρίπτει τα σχέδια για τους υπερτοπικούς αυτοκινητόδρομους στον Υμηττό, ούτε διαμορφώνει έστω έναν προληπτικό σχεδιασμό για την άρση συνεπειών τους.

12. Η εταιρεία ξέρει και προτείνει τέλη στάθμευσης και αναφέρεται σε κόμιστρα, ενώ παράλληλα δεν προτείνει λόγω... "αναρμοδιότητας" αύξηση και επέκταση των γραμμών της δημοτικής συγκοινωνίας για κάλυψη αναγκών (πχ μετρό, πανεπιστήμια, εφορία κ.α.) παρά μόνο πύκνωση των δρομολογίων.

Το πολεοδομικό σχέδιο κάθε περιοχής καθορίζει τις συνθήκες ζωής των κατοίκων και αποτυπώνει τον προσανατολισμό των διοικούντων για το ποια πόλη θέλουν και ποια συμφέροντα προκρίνουν να υπηρετεί το σχέδιο. Ως εκ τούτου πρόκειται για μια πολύ κρίσιμη μελέτη, που η έγκρισή της δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από το δημοτικό συμβούλιο Βύρωνα, ως μια διεκπεραιωτική διαδικασία. Είναι μέγιστη η πολιτική ευθύνη του δημοτικού συμβουλίου Βύρωνα για την έγκριση του Σχεδίου.

Ζούμε σε μια περιοχή που γειτνιάζει με το δάσος του Υμηττού και η ευθύνη μας για την προστασία του είναι τεράστια. Έχοντας επίγνωση για τις πληγές του και τα συμφέροντα που καραδοκούν ή που τον λυμαίνονται. Θυμόμαστε τους αγώνες των κατοίκων για να μη γίνουν μέσα στο δάσος οι αυτοκινητόδρομοι, οι κόμβοι και οι σήραγγες, ή ο παιδικός σταθμός και ο σταθμός μεταφόρτωσης από τις δημοτικές αρχές στο όνομα των κοινωνικών αναγκών, το Συνοδικό Μέγαρο της εκκλησίας, οι εγκαταστάσεις των στρατοπέδων κλπ.

Επιπρόσθετα, ζούμε την εποχή που οι κερδοσκόποι εμφανίζονται ως επενδυτές, η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων χώρων ως ανάπτυξη και οι νόμοι της αγοράς επελαύνουν καταστρέφοντας το περιβάλλον. Η αλόγιστη χρήση της γης για οικοδόμηση, η τσιμεντοποίηση και η λεηλασία των ελεύθερων χώρων είναι ο προσανατολισμός των διοικούντων. Αυτή η πολιτική έχει δημιουργήσει τραγικές συνέπειες με την αποψίλωση των δασών, τον περιορισμό του πράσινου και των ελεύθερων χώρων, τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες.

Απαιτείται όλοι οι κάτοικοι του Βύρωνα, οι φορείς και οι συλλογικότητες να αντισταθούμε σε αυτήν την πολιτική και τους σχεδιασμούς του πολιτικού κατεστημένου για την λεηλασία του δημόσιου χώρου και των δασών από τα οικονομικά συμφέροντα προτάσσοντας τις ανθρώπινες ανάγκες. Να διεκδικήσουμε το δικαίωμα στην πόλη που μας ανήκει.


Αναδημοσίευση από την Ιστοσελίδα της Δημοτικής Παράταξης "Αριστερή Παρέμβαση Πολιτών Βύρωνα": http://aristeriparemvasivyrona.blogspot.com/2020/01/blog-post_31.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου