"Όταν μιλάμε μιαν "άλλη" γλώσσα, αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο κάπως διαφορετικά"
Ludwig Wittgenstein (Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, 1889-1951) Αυστριακός φιλόσοφος
Ludwig Wittgenstein (Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν, 1889-1951) Αυστριακός φιλόσοφος
Παρατηρώντας κανείς προσεκτικά την εκλογική αφίσα του (νυν και) υποψήφιου δημάρχου Άκη Κατωπόδη, διαβάζει το σύνθημα που δεσπόζει σε αυτή: "ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ με ήθος και συνέπεια".
Ας αναλύσουμε το σύνθημα με την προϋπόθεση ότι κάποιος δηλώνει άγνοια των εννοιών των λέξεων, ήθος, και συνέπεια, και ας δούμε καταρχάς τί αναφέρει το λεξικό της Ελληνικής γλώσσας του Γεωργίου Μπαμπινιώτη για τη λέξη Ήθος, που ως συνώνυμα έχει, την ψυχοσύνθεση, την ψυχοσύσταση, την ιδιοσυγκρασία, την νοοτροπία, τον χαρακτήρα:"Ήθος είναι ο εσωτερικός κόσμος κάθε ανθρώπου, οι χαρακτηριστικές ψυχικές του ιδιότητες, η ποιότητα του χαρακτήρα του".
Με λίγα λόγια, το ήθος, δηλαδή, η στάση εκείνη που εδράζεται στην εσωτερική παρόρμηση του να είναι κανείς δίκαιος, τίμιος, συνεπής, συμπονετικός, ανθρώπινος, είναι καθαρά ατομική υπόθεση, και δεν μπορεί με τίποτα να είναι συλλογική, παραταξιακή ή κομματική υπόθεση.
Άρα, το να λέει κανείς «εμείς» και να εννοεί «εγώ» είναι μια από τις πιο ακατανόητες προσβολές, όπως είχε αναφέρει ο Γερμανός φιλόσοφος Τεοντόρ Αντόρνο (Theodore Adorno, 1903-1969).
Το λεξικό Μπαμπινιώτη όμως αναφέρει και κάτι άλλο σχετικά με την έννοια της λέξης ήθος: ότι "είναι η βαθύτερη διαμόρφωση και καλλιέργεια του χαρακτήρα του ανθρώπου, ώστε να συμπεριφέρεται λελογισμένα με μέτρο και αξιοπρέπεια, σεβόμενος τον εαυτό του και τους άλλους"!
Το λεξικό Μπαμπινιώτη όμως αναφέρει και κάτι άλλο σχετικά με την έννοια της λέξης ήθος: ότι "είναι η βαθύτερη διαμόρφωση και καλλιέργεια του χαρακτήρα του ανθρώπου, ώστε να συμπεριφέρεται λελογισμένα με μέτρο και αξιοπρέπεια, σεβόμενος τον εαυτό του και τους άλλους"!
Ας μείνουμε σε αυτό το τελευταίο, "στο σεβόμενος τους άλλους". Γιατί τι είδους ήθος μπορεί να έχει κάποιος όταν, με το σύνθημα "συνεχίζουμε με ήθος" διαχωρίζει εξαρχής τη θέση του και αμφισβητεί άμεσα το ήθος και την ακεραιότητα του χαρακτήρα των υπολοίπων υποψηφίων δημάρχων;
Δηλαδή, είναι αήθης ο κ. Χρήστος Γώγος; Ο κ. Μίλτος Μπαντής; Ο κ. Αλέξης Σωτηρόπουλος; Ο κ. Βαγγέλης Γείτονας; Η κυρία Βασιλική Σάρολα; Ο κ. Τάσος Μαυρόπουλος; Ή μήπως αήθεις ήταν ο κ. Παναγιώτης Κόνσουλας και ο κ. Σταύρος Τζιορτζιώτης;
Γιατί αυτό μας λέει το σύνθημα. Εμείς, (δηλαδή, εγώ, ο υποψήφιος δήμαρχος Άκης Κατωπόδης) έχουμε ήθος, ενώ οι υπόλοιποι είναι αήθεις!
"Τί ποιείς, άνθρωπε; τούτο ου δεί λέγειν!"* Αναίρεσες το (υποτιθέμενο) προτέρημά σου;
"Τί ποιείς, άνθρωπε; τούτο ου δεί λέγειν!"* Αναίρεσες το (υποτιθέμενο) προτέρημά σου;
Το ήθος, εκείνος που το έχει δεν το διατυμπανίζει και μάλιστα με οίηση από μόνος του. Γιατί δεν είναι ένδυμα για να το επιδεικνύει κανείς, αλλά "άυλο μετάλλιο τιμής" που οι άλλοι σου αποδίδουν, εν προκειμένω η τοπική κοινωνία, δηλαδή, οι πολίτες.
Αλλά και τί είδους ήθος μπορεί να έχει ένας άνθρωπος που προκαλεί με τον τρόπο που φανερώθηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο όπως αναφέρεται στο παράδειγμα που ακολουθεί από το απόσπασμα του άρθρου μας "ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΛΟΓΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ 4η ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΓΚΑΦΕΣ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ" Τρίτη, 24 Οκτωβρίου 2017
{Ο Χειρότερος συνδυασμός. Όταν κάποιος ενώ γνωρίζει το λάθος που έχει κάνει, δεν το παραδέχεται, διακόπτει τον ομιλητή και τον υπερκαλύπτει με το να υψώνει τον τόνο της φωνής του και κάνει πως δεν καταλαβαίνει, εκτρέποντας λόγω έλλειψης επιχειρημάτων τη συζήτηση αλλού, αποφεύγοντας με τον τρόπο αυτό την εστίαση σε αυτό το ίδιο το πρόβλημα.
Αυτό δεν είναι δημοκρατικός διάλογος και δηλώνει φασίζουσα συμπεριφορά και χρεωκοπία αξιών. Πήρε το λόγο χθες στο δημοτικό συμβούλιο ο κ. Παναγιώτης Κόνσουλας, δημοτικός σύμβουλος και αρχηγός της παράταξης "ΒΥΡΩΝΑΣ ΚΑΘΑΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ", για να κάνει μια σύντομη αναφορά σχετικά με την αλλαγή της διαδρομής της 4ης περιοδείας της διοίκησης και ... κυριολεκτικά "τ’ άκουσε" από τον Δήμαρχο που έλεγε "τι είναι αυτά τα πράγματα; Δεν μπορούμε ν’ αλλάξουμε το πρόγραμμα των περιοδειών;"}... και μην ξεχνάμε, ότι η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου στην 1η παρουσίαση του υποψήφιου δημάρχου (Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2019), δήλωσε ότι έχει ακούσει τον Άκη να βρίζει!
Αυτό δεν είναι δημοκρατικός διάλογος και δηλώνει φασίζουσα συμπεριφορά και χρεωκοπία αξιών. Πήρε το λόγο χθες στο δημοτικό συμβούλιο ο κ. Παναγιώτης Κόνσουλας, δημοτικός σύμβουλος και αρχηγός της παράταξης "ΒΥΡΩΝΑΣ ΚΑΘΑΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ", για να κάνει μια σύντομη αναφορά σχετικά με την αλλαγή της διαδρομής της 4ης περιοδείας της διοίκησης και ... κυριολεκτικά "τ’ άκουσε" από τον Δήμαρχο που έλεγε "τι είναι αυτά τα πράγματα; Δεν μπορούμε ν’ αλλάξουμε το πρόγραμμα των περιοδειών;"}... και μην ξεχνάμε, ότι η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου στην 1η παρουσίαση του υποψήφιου δημάρχου (Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2019), δήλωσε ότι έχει ακούσει τον Άκη να βρίζει!
Μύθος το ήθος...
Ας εξετάσουμε τώρα, με τη βοήθεια πάντα του λεξικού της Ελληνικής γλώσσας του Γεωργίου Μπαμπινιώτη, και την άλλη λέξη του συνθήματος της αφίσας του υποψήφιου δημάρχου Άκη Κατωπόδη, την Συνέπεια: "Συνέπεια είναι η συμφωνία ανάμεσα σε αυτά που δηλώνει ότι πρεσβεύει κανείς, υπόσχεται ή είναι υποχρεωμένος να κάνει και σε αυτά που πράγματι κάνει ή και ανάμεσα σε διαδοχικές πράξεις ή δηλώσεις του".
Και το ερώτημα που γεννάται είναι εάν ο υποψήφιος δήμαρχος Άκης Κατωπόδης ήταν στα 4,5 χρόνια διοίκησης του δήμου συνεπής, για να συνεχίσει να διοικεί με συνέπεια. Ας αφεθούμε στα αποσπάσματα που παραθέτουμε από τις προ δύο (2) ετών επιστολές ανεξαρτητοποίησης ή παραίτησης ορισμένων δημοτικών συμβούλων από την παράταξη της "Στάσης Βύρωνα", γιατί μέσα σε αυτά υπάρχει η απάντηση:
Παρασκευή, 7 Απριλίου 2017, "Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ κ. ΣΩΖΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ (ΧΑΡΗ)":
"Θεωρώ ότι απόψεις και χειρισμοί, αλλά κυρίως η πολιτική που ακολουθήσαμε στη διαχείριση των υποθέσεων του Δήμου μας, δεν συμπλέουν επί της ουσίας με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Όταν ξεκινήσαμε την προσπάθεια για να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα στο Δήμο μας, είχαμε άλλα όνειρα και σχέδια. Δυστυχώς, το όραμα με το οποίο εμπνεύσαμε τη μεγάλη πλειοψηφία των δημοτών του Βύρωνα, το όραμα χάριν του οποίου μας εμπιστεύτηκαν, δε μετουσιώθηκε σε πράξεις.
Αντιθέτως, σε πολλά και σημαντικά για την πόλη ζητήματα, ακολουθήθηκε μια αναποτελεσματική και λανθασμένη πολιτική, την οποία και εσείς καυτηριάζατε κατά το παρελθόν και που – κατά τη γνώμη μου – δεν είναι προς όφελος των συνδημοτών μας.
Επιπλέον, λίγο καιρό μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας, έκαναν την εμφάνιση τους στους κόλπους της δημοτικής αρχής φαινόμενα αλαζονείας, έπαρσης, συγκεντρωτισμού και αυταρέσκειας, χωρίς να προσπαθήσετε ή να μπορέσετε να τα σταματήσετε, με αποτέλεσμα σιγά - σιγά να γιγαντώνονται. Η συλλογικότητα που ευαγγελιζόταν η δημοτική μας παράταξη πήγε πολύ γρήγορα περίπατο, όπως άλλωστε και η κομματική της ανεξαρτησία.
Επιπλέον, αστοχίες, εμμονές καθυστερήσεις και δογματισμοί βάζουν τα δικά τους εμπόδια στην προσπάθεια διοίκησης του Δήμου μας, ενός δήμου που ως γνωστόν έχει πολλά και μεγάλα προβλήματα να αντιμετωπίσει, σε καιρούς μάλιστα Μνημονίων και άγριας λιτότητας".
Επιπλέον, λίγο καιρό μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας, έκαναν την εμφάνιση τους στους κόλπους της δημοτικής αρχής φαινόμενα αλαζονείας, έπαρσης, συγκεντρωτισμού και αυταρέσκειας, χωρίς να προσπαθήσετε ή να μπορέσετε να τα σταματήσετε, με αποτέλεσμα σιγά - σιγά να γιγαντώνονται. Η συλλογικότητα που ευαγγελιζόταν η δημοτική μας παράταξη πήγε πολύ γρήγορα περίπατο, όπως άλλωστε και η κομματική της ανεξαρτησία.
Επιπλέον, αστοχίες, εμμονές καθυστερήσεις και δογματισμοί βάζουν τα δικά τους εμπόδια στην προσπάθεια διοίκησης του Δήμου μας, ενός δήμου που ως γνωστόν έχει πολλά και μεγάλα προβλήματα να αντιμετωπίσει, σε καιρούς μάλιστα Μνημονίων και άγριας λιτότητας".
Πέμπτη, 6 Απριλίου 2017, "Η ΔΗΛΩΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ κ. Β. ΣΑΡΟΛΑ":
"Εκλέχθηκα πιστεύοντας ότι η παράταξή μας θα λειτουργούσε με γνώμονα τις αρχές της συντροφικότητας, της αλληλεγγύης, του αλληλοσεβασμού, της ισοτιμίας και των συλλογικών αποφάσεων. Μακριά και πέρα από κάθε είδους αυταρχισμό και ομαδοποίηση.
Δυστυχώς, όμως, πολλές φορές διαψεύστηκα. Πολλές φορές αναγκάστηκα, με γνώμονα τις αρχές μου και σύμφωνα με τα όσα υποσχεθήκαμε στους Δημότες να βρεθώ απέναντι σε θέσεις και προτάσεις της Διοίκησης και προσωπικά του ιδίου του Δημάρχου. Το ίδιο συνέβη και με τη λειτουργία της παράταξής μας".
Δυστυχώς, όμως, πολλές φορές διαψεύστηκα. Πολλές φορές αναγκάστηκα, με γνώμονα τις αρχές μου και σύμφωνα με τα όσα υποσχεθήκαμε στους Δημότες να βρεθώ απέναντι σε θέσεις και προτάσεις της Διοίκησης και προσωπικά του ιδίου του Δημάρχου. Το ίδιο συνέβη και με τη λειτουργία της παράταξής μας".
Παρασκευή, 15 Σεπτεμβρίου 2017, "ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ (του Γιάνη Φραγκιαδάκη) ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΒΥΡΩΝΑ":
"Η σταδιακή απενεργοποίηση της παράταξης, η εξαρχής πολύ χαλαρή στάση για τα τεκταινόμενα της προηγούμενης δημοτικής αρχής Χαρδαλιά, η υπερσυγκέντρωση και η αυξανόμενη ανάθεση αρμοδιοτήτων και εξουσιών σε ένα στενό πυρήνα αιρετών και μη που περικλείουν τον δήμαρχο, η αποδοχή των ιδιωτικοποιήσεων ως λύση (τουλάχιστον μπόρεσα να συμβάλλω στην προσωρινή απόσυρση της ιδιωτικοποίησης του αναψυχτηρίου της Ν. Ελβετίας), η απαράδεκτη μεθόδευση και η εσφαλμένη πολιτική κατεύθυνση ως προς το προτεινόμενο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων, η άρνηση δίκαιων αιτημάτων του Σωματείου Εργαζομένων που ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά ήθελαν πολιτικό κόστος για να υλοποιηθούν, και -τελευταίο και κορυφαίο που σφράγισε και την απόφαση μου- η στάση για τον Υμηττό και η μεταλλαγμένη αντίληψη του βουνού ως εναποθετηρίου οχλουσών δραστηριοτήτων".
Απάνθισμα Συνέπειας!
Ας το επαναλάβουμε για να το εμπεδώσουμε ότι, Συνέπεια είναι "η συμφωνία ανάμεσα σε αυτά που δηλώνει ότι πρεσβεύει κανείς, υπόσχεται ή είναι υποχρεωμένος να κάνει και σε αυτά που πράγματι κάνει ή και ανάμεσα σε διαδοχικές πράξεις ή δηλώσεις του" και ας δούμε (ξανά και ξανά και ξανά) μια δήλωση του Άκη Κατωπόδη από τον Μάιο του 2014 σχετικά με τα τραπεζοκαθίσματα, τις πλατείες και το όραμά του για μια πόλη όπου θα προστατεύεται ο δημόσιος χώρος και θα μπορείς να την περπατάς και να την χαίρεσαι!
"Θεωρούμε ότι υπάρχει πραγματικό πρόβλημα! Η παρέμβαση του Συμπαραστάτη του Δημότη κ. Σάρολα ήταν πολύ σημαντική αλλά η απερχόμενη δημοτική αρχή και σε αυτό το πρόβλημα δεν έδωσε καμία σημασία. Οι πλατείες της πόλης χαρακτηρίζονται από την απουσία έστω και στοιχειώδους συντήρησης. Οι κανονισμοί λειτουργίας των πλατειών δεν εφαρμόστηκαν ποτέ. Οι δημόσιοι χώροι αντιμετωπίστηκαν είτε ως πηγή εσόδων είτε ως εργαλεία εξυπηρέτησης «ημετέρων».
Άποψή μας είναι ότι πρέπει να φτιαχτεί νέος κανονισμός λειτουργίας των πλατειών λαμβάνοντας υπόψη και τις απόψεις καταστηματαρχών και πολιτών, που να μετατρέπει τις πλατείες σε χώρο συνεύρεσης, κοινωνικοποίησης, παιχνιδιού για τα παιδιά και ορθολογικής επιχειρηματικότητας.
Όραμά μας είναι μια πόλη όπου θα προστατεύεται ο δημόσιος χώρος και θα μπορείς να την περπατάς και να την χαίρεσαι!"
Άποψή μας είναι ότι πρέπει να φτιαχτεί νέος κανονισμός λειτουργίας των πλατειών λαμβάνοντας υπόψη και τις απόψεις καταστηματαρχών και πολιτών, που να μετατρέπει τις πλατείες σε χώρο συνεύρεσης, κοινωνικοποίησης, παιχνιδιού για τα παιδιά και ορθολογικής επιχειρηματικότητας.
Όραμά μας είναι μια πόλη όπου θα προστατεύεται ο δημόσιος χώρος και θα μπορείς να την περπατάς και να την χαίρεσαι!"
Μια δήλωση όπου η Α-νόητη Ασυνέπεια δηλώσεων και πράξεων για τον Άκη Κατωπόδη θεωρείται συνώνυμη της συνέπειας, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, ώστε να ζητά την επανεκλογή του για να συνεχίσει το όραμά του! Δείτε (και θαυμάστε για ακόμη μία φορά) εδώ:
Σάββατο, 13 Απριλίου 2019, "Η υποκρισία, η ψευτιά και η αδιαφορία των δημοθεσοθηρών!"
Συμπερασματικά, πόσο κίβδηλο και σαπρό μοιάζει τελικά το σύνθημα του υποψηφίου δημάρχου Άκη Κατωπόδη μέσα από την ερμηνεία των ίδιων των λέξεων που χρησιμοποιεί και άρα, θα λέγαμε ότι ήταν μια λάθος επιλογή.
Μένουμε όμως σε αυτά, γιατί εάν ανοίγαμε μία προς μία τις περιπτώσεις του περιβλήματος ήθους και της ασυνέπειας της παράταξης του υποψηφίου δημάρχου, με την οποία δεν ασχοληθήκαμε, ευκόλως θα μπορούσαν να μας κατηγορήσουν για εμπάθεια, και βέβαια, για όσα γράφτηκαν λέμε: "Εάν κάποιος μπορεί να με ελέγξει και να μου αποδείξει ότι δεν κρίνω ή δεν ενεργώ σωστά με χαρά θα αλλάξω γνώμη. Διότι ζητώ την αλήθεια από την οποία κανείς ποτέ δεν ζημιώθηκε. Βλάπτεται δε ο επιμένων επί της εαυτού απάτης και αγνοίας" (Μάρκος Αυρήλιος).
Σημείωση:
*"Τί ποιείς, άνθρωπε; τούτο ου δεί προλέγειν, αυτού φανήσεται" (Μάρκος Αυρήλιος, "Τα εις εαυτόν") // Η χρήση των φράσεων δεν γίνεται για εξυπνακισμό, αλλά εφόσον κάποιοι έγραψαν αυτά πριν από μας, δικαιωματικά πρέπει να αναφέρονται τα ονόματά τους. Το πιο απλό θα ήταν να τα παραφράσουμε και να τα ενσωματώσουμε στο δικό μας (γραπτό) λόγο, αλλά δεν θα ήταν δίκαιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου