ΟΙ
ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΣΤΙΣ ΠΡΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
Αγαπητοί
συμπολίτες,
τα
τελευταία χρόνια εξαπλώνεται στο Βύρωνα υπό μορφή επιδημίας, ένα φαινόμενο που
αλλοιώνει τη μορφή των πλατειών από τον αρχικό πολεοδομικό σχεδιασμό τους, με
την ανοχή, για την ακρίβεια, με τις ευλογίες των αρχών και των θεσμών, που
υποτίθεται ότι είναι ταγμένες να υπηρετούν τα λαϊκά συμφέροντα και τη
νομιμότητα.
Και
το φαινόμενο αυτό, λέγεται ΠΡΑΣΙΑ (ή προκήπιο).
Τι ακριβώς είναι το προκήπιο, ή αλλιώς η
λεγόμενη πρασιά;
Με σαφήνεια μας το αναφέρει η Απόφαση 401/2011
του Εφετείου Πατρών:
Το προκήπιο (ή πρασιά), σύμφωνα με το άρθρο 2
του ν.1577/1985, είναι το τμήμα του οικοδομικού τετραγώνου που βρίσκεται
ανάμεσα στη ρυμοτομική γραμμή και τη γραμμή δόμησης ή οικοδομική γραμμή (Ελ
10038/90 ΕΚΔ 1993-1649, ΕφΛαρ 19/2007 Δικογρ 2007, 102) και είναι κοινό
μέρος της οικοδομής (πολυκατοικίας) που χρησιμεύει στην κοινή χρήση όλων των
ιδιοκτητών ορόφων και διαμερισμάτων αυτής και δεν μπορεί να αποτελέσει
αντικείμενο διαιρετής (αποκλειστικής) ιδιοκτησίας (διάταξη
του άρθρου 2 παρ.1 του ν.3741/1929 και του άρθρου 1117 του ΑΚ).
Με απλά λόγια, η πρασιά, είναι μεν ιδιόκτητος χώρος μιας οικοδομής, αλλά,
θεωρείται κοινόχρηστος χώρος, στην κοινή χρήση όλων των ιδιοκτητών ορόφων και
διαμερισμάτων αυτής, και δεν μπορεί να
αποτελέσει αποκλειστική ιδιοκτησία κανενός.
Για να αλλάξει χρήση ο συγκεκριμένος χώρος, δεν είναι αρκετή μια απλή, τυπική, διαδικασία και η δήθεν νομότυπη τακτοποίηση του (όπως συμβαίνει) με τις άλλες ευλογίες της Πολεοδομίας.
Θα πρέπει να συμφωνήσουν όλοι οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας, δηλαδή 1000 χιλιοστά του οικοπέδου, και να υπάρξει τροποποιητική πράξη της σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και του κανονισμού της πολυκατοικίας, η οποία εν συνεχεία νόμιμα θα μεταγραφεί στα βιβλία μεταγραφών του Δήμου Βύρωνα.
Σύμφωνα δε με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (νόμος 4067/2012) – ‘‘Κατασκευές και φυτεύσεις στους ακάλυπτους χώρους και περιφράξεις’’, ισχύουν τα εξής:
Για να αλλάξει χρήση ο συγκεκριμένος χώρος, δεν είναι αρκετή μια απλή, τυπική, διαδικασία και η δήθεν νομότυπη τακτοποίηση του (όπως συμβαίνει) με τις άλλες ευλογίες της Πολεοδομίας.
Θα πρέπει να συμφωνήσουν όλοι οι ιδιοκτήτες της πολυκατοικίας, δηλαδή 1000 χιλιοστά του οικοπέδου, και να υπάρξει τροποποιητική πράξη της σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας και του κανονισμού της πολυκατοικίας, η οποία εν συνεχεία νόμιμα θα μεταγραφεί στα βιβλία μεταγραφών του Δήμου Βύρωνα.
Σύμφωνα δε με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (νόμος 4067/2012) – ‘‘Κατασκευές και φυτεύσεις στους ακάλυπτους χώρους και περιφράξεις’’, ισχύουν τα εξής:
Α) Τα προκήπια (= πρασιά) είναι υποχρεωτικοί
ακάλυπτοι.
Β) Ο υποχρεωτικά ακάλυπτος χώρος του οικοπέδου, τουλάχιστον
κατά τα 2/3 του, πρέπει να παραμένει χωρίς επίστρωση και να φυτεύεται, όπως
προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις.
Δηλαδή, η ΠΡΑΣΙΑ πρέπει να μένει ΑΚΑΛΥΠΤΗ
και να ΦΥΤΕΥΕΤΑΙ!
Η υποχρεωτική φύτευση των προκηπίων –όπως ο νόμος ορίζει- αφενός μεν θα
δημιουργούσε νησίδες πρασίνου που θα λειτουργούσαν βιοκλιματικά στην
πόλη, αφετέρου δε, θα άλλαζε την αισθητική αυτής.
Αυτό, στην πράξη εφαρμόζεται; Όχι!
Αυτό, στην πράξη εφαρμόζεται; Όχι!
Ο πολεοδόμος και αντιπρύτανης του ΕΜΠ Γιάννης Πολύζος
δηλώνει:
«Ο νόμος για τις πρασιές δεν εφαρμόζεται! Η νομοθεσία
επιβάλλει το 30% ενός οικοπέδου στο οποίο ανεγείρεται μια οικοδομή να μένει
ακάλυπτο και να φυτεύεται».
Και τι ορίζει ο νόμος στις περιπτώσεις καταστρατήγησής του;
Και τι ορίζει ο νόμος στις περιπτώσεις καταστρατήγησής του;
Στο Ν.4178/2013, Άρθρο 9 Γ. κατηγορία 3.Β.
αναφέρεται ρητά ότι, εξαιρούνται της ΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗΣ, με την καταβολή
παραβόλου, ΜΟΝΟΝ μικρές παραβάσεις, δηλαδή, η «Μείωση του
ποσοστού της υποχρεωτικής φύτευσης του ακαλύπτου χώρου του οικοπέδου ΕΩΣ 5%».
Στις πλατείες
όμως του Δήμου Βύρωνα, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι, δεν έχουμε μικρές παραβάσεις του 5%.
Έχουμε «ΑΥΘΑΙΡΕΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ»!
Έτσι τις χαρακτηρίζει, σε κοινοποιημένο έγγραφο, η Πολεοδομία Αθηνών (Τμήμα Ελέγχου
Κατασκευών) η οποία έχει ενημερωθεί από τις 29/9/2015.
Και πρέπει να λεχθεί ότι, η
ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ και ΑΣΥΔΟΣΙΑ που επικρατεί στο δήμο Βύρωνα, γίνεται με τη σφραγίδα
της εποπτείας της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Ας δούμε πώς μας ενημέρωσε η Τεχνική Υπηρεσία, στις 16
Σεπτεμβρίου 2015, στο Δημοτικό Συμβούλιο κατά την συζήτηση του 1ου θέματος της
ημερησίας διάταξης που αφορούσε την καταστρατήγηση των δικαιωμάτων των πεζών.
*Η αναφορά στις πρασιές είχε γίνει γιατί τα καταστήματα υγειονομικού
ενδιαφέροντος, εκτός από τις παράνομες κατασκευές, επιβραβεύονταν από την
Δημοτική Αρχή και με ΑΝΑΡΧΗ ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στις πλατείες και τα
πεζοδρόμια, σε βάρος των δικαιωμάτων των πεζών.
Απόσπασμα (από τα πρακτικά) της εισήγησης της Τ/Υ:
3. Σχετικά με τις πρασιές που αποτελούν ιδιωτικό χώρο
ιδιοκτησιών και όχι κοινόχρηστο, αρμόδια είναι η Υπηρεσία Δόμησης Πολεοδομίας
Αθηνών, αφού ο Δήμος δεν διαθέτει αντίστοιχη Υπηρεσία.
4. Η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στον χώρο της πρασιάς
περιλαμβάνεται στην άδεια που εκδίδεται στο Τμήμα αδειών, αφού προσκομιστεί η
σύμφωνη γνώμη των συνιδιοκτητών.
Αυτή η διατύπωση: «η σύμφωνη γνώμη των συνιδιοκτητών»,
για όποιον διάβασε τις προηγούμενες παραγράφους σχετικά με την ισχύουσα
νομοθεσία, μόνο κλαυσίγελο μπορεί να προκαλέσει.
Η δε Διεύθυνση Σχεδίου Πόλεως & Δόμησης
του Δήμου Αθηναίων που στηρίζει διοικητικά τον Δήμο Βύρωνα, αναφέρει ότι, για
τις ΑΥΘΑΙΡΕΤΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ Η ΝΟΜΙΜΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ! Δηλαδή,
ΓΚΡΕΜΙΣΜΑ!
Και γιατί πρέπει να φτάσουμε
σε αυτή την λύση; Γιατί η
Δημοτική Αρχή, (η Τ/Υ, ο Αντιδήμαρχος κ. Καραγιάννης) καλύπτεται πίσω από το
αστικό δίκαιο, δηλώνοντας ότι η πρασιά «αποτελεί ιδιωτικό χώρο» και ισχυρίζεται
ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα; Θα μπορούσε να είχε ανακαλέσει, άμεσα, όλες
τις άδειες, όλων εκείνων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που κάνουν
παράνομη και αυθαίρετη χρήση της πρασιάς.
Η νομοθεσία είναι σαφής.
Γιατί φανταστείτε κάθε κατάστημα που στεγάζεται σε
πολυκατοικία, στην οδό Χρ. Σμύρνης στο Βύρωνα, να έκανε χρήση της λεγόμενης πρασιάς
κλείνοντας το χώρο, με παράνομες κι αυθαίρετες κατασκευές. Τι υπέροχο θέαμα. Κι
όμως, βάσει των όσων υποστηρίζει η Τεχνική Υπηρεσία, ότι «δεν μπορεί να κάνει
τίποτα», και με το δικαίωμα των ίσων ευκαιριών, αυτό θα μπορούσε να συμβεί. Δυστυχώς
ο Αντιδήμαρχος της Τ/Υ κ. Καραγιάννης, δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Αντιθέτως,
είναι ο κύριος υπεύθυνος για την κατάσταση που επικρατεί στον Βύρωνα. Επί της
θητείας του, το φαινόμενο ‘πρασιά’ πολλαπλασιάζεται με γεωμετρική πρόοδο.
Στα πρακτικά (σελίδα 12) της συζήτησης, στο Δημοτικό
Συμβούλιο, του θέματος της καταστρατήγησης των δικαιωμάτων του πεζών, ο
Αντιδήμαρχος κ. Καραγιάννης είχε δηλώσει: «Εγώ μέρα παρά μέρα, γυρίζω στον
Βύρωνα. Είμαι κάτω στην πλατεία, το ξέρουν όλοι, το ξέρουν». Αν αυτό πράγματι
ίσχυε, ας μας δοθεί μιαν εξήγηση. Δεν είδε ποτέ «την ανοικοδόμηση» της πλατείας
Χρ. Σμύρνης; Και γιατί άραγε δεν εφαρμόστηκαν και δεν εφαρμόζονται:
1. Η διάταξη 970 του ΑΚ.
2. Το άρθρο 2 της Αποφ. Υπ.
ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. 52488/2002 (ΦΕΚ 18Β’/02) περί του 1,5 μέτρου ελεύθερης ζώνης
όδευσης.
3. Το Άρθρο 2 της αριθ.
52907/31-12-2009 (ΦΕΚ: 2621 Β) Υπουργικής Απόφασης, που προβλέπει ελεύθερη ζώνη
με ελάχιστο πλάτος 3,5 μ. για την προσπέλαση και εξυπηρέτηση οχημάτων εκτάκτου
ανάγκης (βλέπε φωτογραφία).
4. Η απόφαση 3447/2007 του ΣτΕ, όπου
αναγράφεται ότι οι ΟΤΑ είναι υποχρεωμένοι να
απομακρύνουν τις με κατακόρυφα στηρίγματα
κατασκευές στους κοινόχρηστους χώρους ή να ανακαλέσουν σχετικές άδειες, ενώ
αναφέρει επίσης ότι, οι αρμόδιες αρχές που
ανέχονται τέτοιες παρανομίες σε κοινόχρηστους χώρους μπορεί να υπέχουν ποινικές και αστικές ευθύνες.
Η αναφορά δεν γίνεται από εμπάθεια προς το πρόσωπό
του, ή μέσα από ένα πρίσμα αντιπολιτευτικής στρατηγικής. Η οπτική διαπίστωση
της πραγματικότητας, η μνήμη του πριν και του μετά, η γνώση και η ενημέρωση
περί της ισχύουσας νομοθεσίας, ωθεί προς την αναφορά.
Όπως είχε γράψει κι ο Ισοκράτης, «δημιουργήσαμε ένα πολίτευμα που εκπαίδευσε τους πολίτες έτσι ώστε να
θεωρούν δημοκρατία την ασυδοσία, ελευθερία την παρανομία, ισονομία την αναίδεια
και ευδαιμονία την εξουσία του καθενός να κάνει ό,τι θέλει», γιατί
απλά, δεν μάθαμε να σεβόμαστε νόμους και κανόνες και (για το λόγο αυτό) δεν
δημιουργήσαμε ποτέ αξιόπιστους και αποτελεσματικούς μηχανισμούς επιβολής των.
Να σημειωθεί ότι, στο Δήμο Βύρωνα έχει συγκροτηθεί
επιτροπή με αρμοδιότητα την επιβολή διοικητικών κυρώσεων στα καταστήματα υγ. ενδιαφέροντος,
βάσει της αποφάσεως του Δ.Σ. 306/2014 της 21ης Νοεμβρίου 2014 και στην οποία έχει ορισθεί ως
πρόεδρος, ο
κ. Μ. Καραγιάννης δημοτικός σύμβουλος και Αντιδήμαρχος τεχνικών υπηρεσιών του
δήμου.
Τέλος, τι είναι η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του
Δήμου;
Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής (έτσι όπως περιγράφεται στο
Άρθρο 83 του νόμου 3552/2010) είναι αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο άσκησης
των σχετικών με την ποιότητα ζωής, την χωροταξία, την πολεοδομία κλπ και
αποφασίζει για την προέγκριση ίδρυσης ή εγκατάστασης καταστημάτων,
επιχειρήσεων και λοιπών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με την ισχύουσα
νομοθεσία. Στην πραγματικότητα, αυτό ισχύει μόνον στα χαρτιά.
Γιατί στην πράξη … συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Είναι
ΑΝΗΚΟΥΣΤΟ ν’ ακούγεται (αυτήκοος μάρτυς ήμουν, ενεός έμεινα, υπάρχουν-πιστεύω-
και τα πρακτικά) στη Τακτική Συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής της Τρίτης
28/4/2015 (θέμα 2ον) ότι, ενώ υπάρχει κατάστημα που έχει κάνει
υπέρβαση κατά 1μ σε πλάτος (της ήδη υπάρχουσας πολεοδομικής αυθαιρεσίας)
του χώρου που (δεν) δικαιούται, ως επιβράβευση, η Επιτροπή, σύσσωμη,
κλείνοντας οφθαλμούς και ώτα στην παρανομία, να προσπαθεί να εξεύρει λύση στα
παράλογα αιτήματα περί κατάληψης κοινοχρήστου χώρου και για ανάπτυξη
τραπεζοκαθισμάτων στην πλατεία Ελ. Βενιζέλου. Όπερ και εγένετο! (βλέπε
φωτογραφία).
Τίθεται
πλέον θέμα ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑΣ. Κατά την γνώμη μου, η Επιτροπή θα έπρεπε ήδη να έχει
παραιτηθεί!
Ν. Δ. Βούρτσης (δημότης
Βύρωνα) / Μάιος 2016
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ- ΙΟΥΝΙΟΣ 2019
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΤΟ
ΜΕ ΑΡ. ΠΡΩΤ.: ΓΕΔΔ/Φ.1007/2018/4232 ΤΗΣ 4ης ΙΟΥΝΙΟΥ 2019
ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΓΓΡΑΦΟ
ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ- ΙΟΥΝΙΟΣ 2019
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ ΤΟ
ΜΕ ΑΡ. ΠΡΩΤ.: ΓΕΔΔ/Φ.1007/2018/4232 ΤΗΣ 4ης ΙΟΥΝΙΟΥ 2019
ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΓΓΡΑΦΟ
ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου