Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

Πρωτοβουλία Πολιτών Βύρωνα: Οι θέσεις της για Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ)

Δημοσιοποιούμε τις θέσεις που κατέθεσε στην δημόσια διαβούλευση για το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ) η δημοτική παράταξη της "Πρωτοβουλίας Πολιτών Βύρωνα" η οποία με αίσθημα ευθύνης συμβάλει  για ακόμη μια φορά στον δημόσιο διάλογο για τα τεκταινόμενα στην πόλη μας, παρεμβαίνοντας με ουσιαστικό και εμπεριστατωμένο τρόπο στο φλέγον ζήτημα της διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων σε τοπικό και όχι μόνο επίπεδο.

 

Το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (εφεξής «ΤΣΔΑ») είναι ένα επιχειρησιακό σχέδιο που καταρτίζεται από τους Δήμους με σκοπό την ορθή διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων (εφεξής «ΑΣΑ») που παράγονται εντός των διοικητικών τους ορίων. Το προτεινόμενο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων Δήμου Βύρωνα βρίσκεται αναρτημένο στον ιστότοπο: https://www.dimosbyrona.gr/article.php?cca=607w σε δημόσια διαβούλευση. 

Η Πρωτοβουλία Πολιτών Βύρωνα θεωρεί επιτακτική την ανάγκη βελτίωσης του τρόπου διαχείρισης των παραγόμενων ΑΣΑ εντός του Δήμου μας με σκοπό τη βελτίωση της καθαριότητας και της υγιεινής στην πόλη μας, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση φυσικών και οικονομικών πόρων. 

Αναγνωρίζοντας τις ευθύνες που ως Δήμος μας αναλογούν, κρίνουμε αναγκαία την κατάρτιση ενός ρεαλιστικού και αποδοτικού ΤΣΔΑ για τον Δήμο Βύρωνα. Με τις παρούσες προτάσεις και παρατηρήσεις μας πιστεύουμε ότι συμβάλλουμε θετικά και ουσιαστικά προς αυτήν την κατεύθυνση.

Τον Σεπτέμβρη του 2020 δημοσιεύτηκε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (εφεξής «ΕΣΔΑ») και τέθηκαν νέοι αισιόδοξοι στόχοι σε εθνικό επίπεδο για τη διαχείριση των αποβλήτων, παρ’ όλο που σε αυτό διαπιστώνεται πλήρης αποτυχία στην επίτευξη των στόχων που είχαν τεθεί με το προηγούμενο αντίστοιχο σχέδιο.

Η αποτυχία άσκησης ορθών πολιτικών διαχείρισης αποβλήτων σε εθνικό επίπεδο έχει δραματικές περιβαλλοντικές, υγειονομικές και οικονομικές επιπτώσεις και οδηγήσει σε πολλαπλές καταδίκες της χώρας μας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και σε πρόστιμα εκατομμυρίων ευρώ. Οι παράνομες και ανεξέλεγκτες χωματερές, η έλλειψη υποδομών σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, η επί σειρά ετών υιοθέτηση του επονομαζόμενου «μπλε κάδου» εναπόθεσης όλων των ανακυκλώσιμων αποβλήτων αντί της συλλογής των ανακυκλώσιμων αποβλήτων σε ξεχωριστούς κάδους, η πλήρης αποτυχία των ιδιωτικών Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) και Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και τέλος, ο μεγαλύτερος σκουπιδότοπος της Ευρώπης, στη Φυλή, είναι τα δομικά στοιχεία και τα συνακόλουθα αποτελέσματα ενός μέχρι τώρα αποτυχημένου μοντέλου διαχείρισης απορριμμάτων, που στηρίχτηκε κυρίως στον συγκεντρωτισμό και την ιδιωτικοποίηση.

Δυστυχώς, το νέο ΕΣΔΑ, σε συνέχεια του παλιού δε διορθώνει πολλά από τα κακώς κείμενα και σε κάποιες περιπτώσεις, δρομολογεί ακόμα χειρότερες πρακτικές που οδηγούν στη χειροτέρευση της υπάρχουσας κατάστασης.

Συγκεκριμένα, μολονότι με το νέο ΕΣΔΑ καθίσταται υποχρεωτική η χωριστή συλλογή στην πηγή των ανακυκλώσιμων υλικών και των βιοαπόβλήτων, εν τούτοις θεσμοθετείται η καύση των απορριμμάτων σε εργοστάσια που θα δημιουργηθούν και παράλληλα πριμοδοτείται η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση όλων των σταδίων διαχείρισης των απορριμμάτων (συλλογή, διαλογή, επεξεργασία) με τις δυσμενής επιπτώσεις που αυτή συνεπάγεται για τους πολίτες σε επίπεδο κόστους και προστασίας του περιβάλλοντος.

Η σύγχρονη διαχείριση των αποβλήτων προϋποθέτει την παραγωγή λιγότερων απορριμμάτων, τόσο από τα νοικοκυριά όσο και από τις επιχειρήσεις, σε συνδυασμό με την αύξηση της επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης αυτών (αρχή της «κυκλικής οικονομίας»). Τα απορρίμματα είναι φυσικοί πόροι που, είτε τα θάβουμε είτε τα καίμε, οδηγούμαστε στο ίδιο αποτέλεσμα, στη στέρηση φυσικών πόρων από τις επόμενες γενιές. Η δε προωθούμενη ιδιωτικοποίηση του κύκλου διαχείρισης των απορριμμάτων όχι μόνο δεν συμβάλει στη μείωση της παραγωγής απορριμμάτων, αλλά, αντιθέτως, πριμοδοτεί την αύξηση αυτών, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί στην αύξηση του κόστους για τους πολίτες, αφού οι εμπλεκόμενες ιδιωτικές επιχειρήσεις ευλόγως αναζητούν τη μεγιστοποίηση των κερδών τους.

Τα επιμέρους ΤΣΔΑ, κατά πάγια πρακτική, υιοθετούν πλήρως τους στόχους και τις πρακτικές που τίθενται από τον ευρύτερο εθνικό και περιφερειακό σχεδιασμό. Συντάσσονται συνήθως από ιδιωτικές εταιρείες μελετών, έχουν συγκεκριμένη δομή, εφαρμόζουν κοινή μεθοδολογία για να οδηγηθούν στα επιθυμητά συμπεράσματα που δεν είναι άλλα από την επίτευξη των στόχων που τίθενται από τον ΕΣΔΑ, υπερεκτιμώντας κάποιες φορές την πραγματικότητα της πόλης στην οποία αναφέρονται ή και αγνοώντας τα ιδιαίτερα πολεοδομικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά αυτής. Αυτό έχει ως συνέπεια την αυξημένη χρησιμότητά της εκπόνησής τους ως τυπική προϋπόθεση για τη λήψη εθνικών ή ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, αλλά τη μειωμένη αντίστοιχη χρησιμότητά τους ως ουσιαστικά εργαλεία για την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων μιας πόλης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιγράφονται στο υπό διαβούλευση ΤΣΔΑ του Δήμου Βύρωνα, στην πόλη μας, παρ’ ότι εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια το σύστημα της διαλογής των απορριμμάτων στην πηγή με ξεχωριστούς κάδους συλλογής για χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο και γυαλί και παρά τη φιλότιμη προσπάθεια των εργαζομένων στην ανακύκλωση, μόλις το 5% των παραγόμενων απορριμμάτων ανακυκλώνεται ενώ τα υπόλοιπα οδηγούνται για ταφή στον ΧΥΤΑ Φυλής.

Με το προτεινόμενο ΤΣΔΑ, ο Δήμος Βύρωνα αναλαμβάνει την υποχρέωση πλήρους συμμόρφωσης με το υφιστάμενο θεσμικό και νομικό πλαίσιο και με τους φιλόδοξους στόχους που τίθενται στο νέο ΕΣΔΑ 2020-2030.
Συγκεκριμένα, μέχρι το 2025, ορίζεται ότι ο Δήμος Βύρωνα θα προετοιμάζει για επαναχρησιμοποίηση ή ανακύκλωση το 55% των παραγόμενων αστικών αποβλήτων και θα συλλέγει χωριστά το 35% των βιοαποβλήτων, ενώ μέχρι το 2030 τα σχετικά ποσοστά ανεβαίνουν στο 60% και 40% αντίστοιχα. Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η διαφορά από τη σημερινή κατάσταση στη διαχείριση των απορριμμάτων της πόλης μας είναι χαώδης και οι παραπάνω στόχοι για την επόμενη πενταετία είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθούν.

Κατά τη γνώμη μας, για να έχει το προτεινόμενο τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου μας πιθανότητες επίτευξης των στόχων που θέτει, πρέπει να συμπληρωθεί και να συμπεριλάβει συγκεκριμένες προτάσεις ως προς τα ακόλουθα:

1. Συγκεκριμένη πρόταση χωροθέτησης των απαιτούμενων δημοτικών εγκαταστάσεων συλλογής και διαχείρισης αποβλήτων: 

Μολονότι στο προτεινόμενο Σχέδιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων προβλέπεται η λειτουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), Σταθμού Μεταφόρτωσης Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΣΜΑΥ), Κέντρου Δημιουργικής Επαναχρησιμοποίησης Υλικών (ΚΔΕΥ), καμία πρόταση δεν διατυπώνεται ως προς τον χώρο που θα δημιουργηθούν οι εν λόγω απαραίτητες εγκαταστάσεις, αλλά και ως προς το κόστος για τη δημιουργία τους.
Η δημιουργία σύγχρονων και λειτουργικών εγκαταστάσεων και υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων στην πόλης μας αποτελεί επιτακτική ανάγκη εδώ και πολλές δεκαετίες. Δυστυχώς, στο υπό διαβούλευση Σχέδιο δεν διατυπώνεται κάποια σχετική πρόταση ή έστω κατεύθυνση για το πού και πώς αυτές μπορούν να χωροθετηθούν.
Είναι γνωστό σε όλους μας – και επιβεβαιώνεται για μία ακόμη φορά από τους συντάχτες του Σχεδίου – ότι ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του Δήμου Βύρωνα, που λειτουργεί παράνομα εδώ και δεκαετίες εντός της Α’ Ζώνης Απόλυτης Προστασίας του Υμηττού, πρέπει επιτέλους να σταματήσει τη λειτουργία του, για λόγους που άπτονται της περιβαλλοντικής προστασίας του ορεινού όγκου του Υμηττού, αλλά και διότι ο εν λόγω σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων δεν εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες.
Επιπλέον, οι υποτυπώδεις εγκαταστάσεις της Υπηρεσίας Καθαριότητας του Δήμου μας (κάτω από το Νεκροταφείο Βύρωνα) είναι ανεπαρκείς και ασυντήρητες, ενώ το αμαξοστάσιο του Δήμου που βρίσκεται στον ίδιο χώρο και περιλαμβάνει συνεργείο οχημάτων, βουλκανιζατέρ, πλυντήριο, σιδηρουργείο κλπ., λειτουργεί χωρίς νόμιμη άδεια και είναι επικίνδυνο λόγω κλίσης του εξωτερικού χώρου. Να σημειωθεί πως στον ίδιο περιορισμένο χώρο λειτουργεί σήμερα και ο ανεπαρκέστατος σταθμός μεταφόρτωσης ανακυκλώσιμων υλικών (ΣΜΑΥ).
Είναι αυτονόητο πως η υπάρχουσα κατάσταση των εγκαταστάσεων καθαριότητας και η έλλειψη σχεδίου για τη δημιουργία νέων σύγχρονων υποδομών δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν το στόχο για μία καθαρή πόλη, τη βελτίωση των ποσοστών ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης των αποβλήτων.
Μας προκαλεί απορία το γεγονός πως ενώ υπάρχουν τα προβλήματα αυτά και η δημοτική αρχή γνωρίζει πως επιβάλλεται να κινηθεί άμεσα για την επίλυσή τους, στην πρόσφατη εκπόνηση και ψήφιση του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου και πάλι απουσίαζε μια ολοκληρωμένη πρόταση για τα χρόνια αυτά προβλήματα έλλειψης υποδομών που ταλανίζουν την πόλη μας.
Προς την κατεύθυνση αυτή, η Πρωτοβουλία Πολιτών Βύρωνα έχει διατυπώσει συγκεκριμένες θέσεις, που θα έπρεπε ήδη να έχουν μελετηθεί από τη Δημοτική Αρχή, διότι μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην καθαριότητα της πόλης μας. Επισυνάπτεται σχετικό παράρτημα με την πρόταση της Πρωτοβουλίας Πολιτών Βύρωνα για τη χωροθέτηση Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) και σχετικών εγκαταστάσεων.
Επιπροσθέτως, θεωρούμε αναγκαία τη διερεύνηση της δυνατότητας συνεργασίας του Δήμου μας με όμορους δήμους, στα πλαίσια της επιβαλλόμενης διαδημοτικής συνεργασίας για τομείς και υποδομές που δεν είναι δυνατό να λειτουργήσουν με ορθό, ασφαλή και νόμιμο τρόπο εντός των ορίων της πόλης μας.

2. Εξειδίκευση της απαιτούμενης χρηματοδότησης για την υλοποίηση του προτεινόμενου ΤΣΔΑ, με δεδομένο ότι οι οικονομικές δυνατότητες του Δήμου Βύρωνα είναι άκρως περιορισμένες και η συμμετοχή σε προγράμματα χρηματοδότησης απαιτεί συγκεκριμένες ενέργειες από πλευράς Δήμου:

Διαβάζοντας το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του προτεινόμενου ΤΣΔΑ, μόνο για το 2021 προβλέπονται: η αγορά 1030 νέων κάδων διαφορετικού όγκου για τα ανακυκλώσιμα και τα σύμμεικτα απορρίμματα, η προμήθεια και εγκατάσταση 17 νέων υπόγειων συστημάτων κάδων, η δημοπράτηση και κατασκευή 27 ημιυπόγειων συστημάτων συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών σε σημεία που υπάρχει μεγάλη συσσώρευση, η προμήθεια διαξονικού φορτηγού με «παπαγαλάκι» για το άδειασμα των κώδωνων συλλογής γυαλιού, η προμήθεια δύο (2) απορριμματοφόρων για την ανακύκλωση, η προμήθεια πλυστικού οχήματος, η προμήθεια και εγκατάσταση πέντε (5) «γωνιών ανακύκλωσης», πλέον μιας σειράς μελετών για την προμήθεια πρόσθετου μηχανολογικού εξοπλισμού και την εφαρμογή του Τοπικού Σχεδίου (σεμινάρια, οδηγίες προς του δημότες, κατασκευή ιστοσελίδας, επαναχρησιμοποίηση κλπ.). Προβλέπεται επίσης, η πρόσληψη 47 νέων εργαζομένων στην Υπηρεσία Καθαριότητας.
Για τα περισσότερα από τα παραπάνω προβλεπόμενα δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό για το 2021, ενώ η χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών και άλλων προγραμμάτων δεν είναι δεδομένη, αλλά μάλλον επισφαλής.

3. Επί του κεφαλαίου 5.1 του Σχεδίου, το οποίο αποτυπώνει το όραμα και το πλαίσιο διεκδίκησης του υπό διαβούλευση Σχεδίου, διαπιστώνουμε ότι παρότι υπάρχουν θετικές επισημάνσεις (λ.χ. η προβληματική και αδιαφανής λειτουργία των Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης, η ανάγκη πρόσληψης μόνιμου προσωπικού, η τιμολογιακή πολιτική στη διαχείριση των αποβλήτων κ.α.) απουσιάζει παντελώς η διατύπωση της προσήλωσης του Δήμου Βύρωνα στη διασφάλιση του Δημόσιου Χαρακτήρα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Αντιθέτως, διατυπώνεται με σαφήνεια η εναρμόνιση του οράματος του Δήμου Βύρωνα με τις διακηρύξεις και οδηγίες του νέου ΕΣΔΑ, που όπως περιγράψαμε παραπάνω δεν είναι σε θετική κατεύθυνση και τελικά θα οδηγήσουν σε περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις και πρόσθετα τέλη για του δημότες.

4. Επί του κεφαλαίου 6.3 του Σχεδίου, στο οποίο αναλύεται η πρόταση για την οργάνωση της ανακύκλωσης: 

  • Για την ουσιαστική ενίσχυση της διαλογής στην πηγή προβλέπεται η επέκταση του υπάρχοντος δικτύου στάσεων ανακύκλωσης και η αναγκαιότητα αγοράς νέων κάδων συνολικού κόστους 116.450 ευρώ. Εύλογα ανακύπτει το ερώτημα: Για ποιο λόγο μέχρι σήμερα δεν αγοράστηκαν αυτοί οι κάδοι, από τη στιγμή που ο Δήμος Βύρωνα εισπράττει ετησίως δημοτικά τέλη περίπου 5.000.000 ευρώ;  
  • Προβλέπεται η δημιουργία 24 νέων υπόγειων σημείων ανακύκλωσης τα οποία, σύμφωνα με το Σχέδιο, υπολογίζεται ότι θα κοστίσουν 1.440.000 ευρώ. Η υπογειοποίηση των κάδων αδιαμφησβήτητα συμβάλει στην καθαριότητα, την αισθητική και την ποιότητα ζωής στην πόλη, εν τούτοις θεωρούμε ότι δημιουργούνται εύλογοι προβληματισμοί σχετικά με το αν πρέπει να επιλεχθεί η υπογειοποίηση των κάδων, μιας και το κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με την επέκταση του υπάρχοντος υπέργειου) δικτύου στάσεων ανακύκλωσης. Επιπλέον, απαιτείται αρκετά μεγάλη έκταση για τη δημιουργία υπόγειων κάδων ανακύκλωσης και η εύρεση τέτοιων χώρων σε μια πυκνοδομημένη πόλη, όπως ο Βύρωνας, είναι δύσκολη. 
  • Βιοαπόβλητα: 

Ο δήμος μας έχει καθυστερήσει να εφαρμόσει πρόγραμμα διαλογής στην πηγή βιοαποβλήτων. Είναι θετικό που, έστω και με καθυστέρηση, γίνεται η αρχή και ορθά επιλέχτηκαν καταρχήν οι συνοικίες του Καρέα και της Φρυγίας, λόγω της σχετικά αραιής δόμησης στις εν λόγω γειτονιές της πόλης μας. Δε συμφωνούμε με την επιλογή της εξάμηνης δωρεάν διανομής βιοδιασπώμενων τσαντών στα νοικοκυριά και εν συνεχεία τη μεταφορά του κόστους σε αυτά. Θεωρούμε ότι η δωρεάν παροχή είναι αναγκαία για την επιτυχία του προγράμματος.  

Επίσης, διαφωνούμε με την πρόταση συλλογής των βιοαποβλήτων από μεγάλους παραγωγούς (super markets, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και εστίασης) σε κεντρικούς κάδους, γιατί αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα δυσοσμίας, υποβάθμισης του περιβάλλοντος χώρου, έλκυσης ζωυφίων κλπ. Πιστεύουμε ότι με τον κατάλληλο συντονισμό και οργάνωση της Υπηρεσίας Καθαριότητας μπορούμε να οργανώσουμε σύστημα συλλογής των βιοαποβλήτων «πόρτα- πόρτα», έτσι ώστε να διασφαλιστεί καλύτερο αποτέλεσμα και να αποφύγουμε τη δημιουργία υγειονομικών προβλημάτων σε κεντρικά σημεία της πόλης μας, όπου και συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα εστίασης και εμπορίου τροφίμων. 

  • «Γωνιές Ανακύκλωσης»:

Το Σχέδιο προτείνει τη δημιουργία 15 «γωνιών ανακύκλωσης».
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, οι «γωνιές ανακύκλωσης» καταλαμβάνουν έκταση 57 τ.μ. και χωροθετούνται εντός κοινόχρηστων χώρων, αδόμητων οικοπέδων και σε κοινωφελή κτήρια όπως σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ. Ο χώρος που καταλαμβάνουν δε μπορεί να υπερβαίνει το 15% της συνολικής έκτασης του εκάστοτε κοινόχρηστου χώρου, άρα αναζητούνται κοινόχρηστοι χώροι μεγαλύτεροι των 335 τμ. Κρίνουμε ως θετική την πρόταση του Σχεδίου περί δημιουργίας «γωνιών ανακύκλωσης». Γνωρίζοντας, όμως την προβληματική πολεοδομική κατάσταση της πόλης μας θεωρούμε ότι η πρόταση αυτή πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας αυτών των «γωνιών», προκειμένου να διαπιστώσουμε κατά πόσο η υλοποίηση της πρότασης είναι εφικτή.

  • Ογκώδη και Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ)

Όλοι γνωρίζουμε πως ένα μεγάλο πρόβλημα της καθαριότητας στην πόλη μας είναι η ανεξέλεγκτη εναπόθεση σε δρόμους και πεζοδρόμια ογκωδών αντικειμένων και μπαζών. Θα περίμενε κανείς πως σε μια μελέτη 180 σελίδων θα αναδεικνύονταν το πρόβλημα και θα προτείνονταν συγκεκριμένες λύσεις. Αντιθέτως, το Σχέδιο αφιερώνει μόλις είκοσι γραμμές για το εν λόγω θέμα και το μόνο που ουσιαστικά προτείνεται για τα ογκώδη είναι η επέκταση του υφιστάμενου δικτύου και αόριστες αναφορές περί ενδεχόμενης συνεργασίας με ομάδες κοινωνικής προσφοράς, για δε τα ΑΕΚΚ προτείνεται μόνο η ένταση της ενημέρωσης των δημοτών περί του ότι οι ίδιοι είναι υπόχρεοι της διαχείρισης τους.
Κατά την γνώμη μας, το πρόβλημα είναι σύνθετο και σχετίζεται άμεσα με τη δημιουργία δημοτικών υποδομών για την εναπόθεση και διαχείριση ογκωδών απορριμμάτων και ΑΕΚΚ. Η περισυλλογή από τον Δήμο μπαζών που παράνομα ιδιώτες εναποθέτουν στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της πόλης, πρέπει να σταματήσει άμεσα. Είναι απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και πρέπει να εφαρμοστεί. Ο κάθε ιδιώτης υποχρεούται να τοποθετεί κάδο για την περισυλλογή και αποκομιδή των μπαζών που παράγει και σε καμία περίπτωση δεν υποχρεούται ο Δήμος να προβαίνει στην αποκομιδή τους. Πρέπει να υπάρξει αυστηροποίηση του υφιστάμενου καθεστώτος και να επιβάλλονται πρόστιμα σε όσους παρανόμως εναποθέτουν μπάζα σε κοινόχρηστους χώρους, επιδεικνύοντας μια άκρως αντικοινωνική συμπεριφορά. Αλλιώς, κλείνουμε τα μάτια σε μια στρεβλή κατάσταση από την οποία κάποιοι αποκομίζουν παράνομα οικονομικά οφέλη, ενώ ταυτόχρονα αφήνουμε να διαιωνίζεται το διαρκές περιβαλλοντικό έγκλημα της παράνομης εναπόθεσης τόνων μπαζών στον Υμηττό.

Η επιτυχία ενός σύγχρονου Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων σαφέστατα και εξαρτάται από την ύπαρξη του απαραίτητου προσωπικού, την χρησιμοποίηση σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού και την ύπαρξη των κατάλληλων υποδομών. Βασική προϋπόθεση όμως της επιτυχίας του αποτελεί όμως και η ύπαρξη ενός σύγχρονου κοινωνικού συμβολαίου μεταξύ Δήμου – Δημοτών – Εργαζομένων στην Καθαριότητα της πόλης, το οποίο θα βασίζεται στην εμπιστοσύνη των μερών, στη συνειδητοποίηση των υποχρεώσεων και ευθυνών που ο καθένας έχει και στην πεποίθηση ότι η καθαριότητα στην πόλη μας, η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, η εξοικονόμηση των φυσικών πόρων ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ, αποτελεί δε ένα σημαντικό διακύβευμα για τα επόμενα χρόνια που όλοι μαζί πρέπει και μπορούμε να κατακτήσουμε!

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΕΝΕΡΓΟΥΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ 

Με σχετική ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του δήμου Βύρωνα ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι για το προτεινόμενο Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΤΣΔΑ) και τη διενεργούμενη διαβούλευση επ’ αυτού. Προκειμένου να έχει ουσιαστικό αντίκρισμα και το επιθυμητό αποτέλεσμα η διαβούλευση αυτή, είναι απαραίτητο να είναι ανοιχτή και δημόσια, ήτοι να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του δήμου όλες οι προτάσεις/παρατηρήσεις επί του Σχεδίου, να λάβουν γνώση οι ενδιαφερόμενοι και εν συνεχεία, να δοθεί εύλογο χρονικό διάστημα προκειμένου να μελετηθούν και να ενσωματωθούν στο προτεινόμενο Σχέδιο.

Λόγω των έκτακτων υγειονομικών συνθηκών, είναι δύσκολη έως αδύνατη, η δια ζώσης συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το εν λόγω θέμα. Θα μπορούσε όμως να συζητηθεί το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μέσω τηλεδιάσκεψης, με τη συμμετοχή των εκπονητών του σχεδίου, των αρμοδίων Υπηρεσιών του Δήμου και λοιπών ενδιαφερομένων.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η Δημοτική Αρχή Βύρωνα να κάνει χρήση των αντιδημοκρατικών ρυθμίσεων της παρούσας Κυβέρνησης, που δίνουν τη δυνατότητα στην εκάστοτε δημοτική αρχή να παρακάμψει το Δημοτικό Συμβούλιο και να εισάγει το ΤΣΔΑ προς έγκριση μόνο στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Βύρωνα. Μια τέτοια πρακτική, πέρα από αντιδημοκρατική, δεν έχει τίποτα να προσφέρει στην κοινή προσπάθεια για μία καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη μας. 

Γ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ / ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΥ ΤΣΔΑ ΔΗΜΟΥ ΒΥΡΩΝΑ 

Στα πλαίσια της εκπόνησης Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων για το Δήμο Βύρωνα και με δεδομένο ότι και ο υπάρχων Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.), νότια του Στρατοπέδου Σακκέτα βρίσκεται σε ΔΑΣΙΚΗ περιοχή εντός της Ζώνης Α’ απολύτου προστασίας της φύσης και των μνημείων του όρους του Υμηττού, ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ως βέλτιστη λύση να διερευνηθεί η μεταφορά του έτσι κι αλλιώς παράνομου Σ.Μ.Α. σε άλλη θέση εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου. 

Συγκεκριμένα σε χώρο Νοτιοανατολικά του Νεκροταφείου του Δήμου Βύρωνα στη συμβολή της Λεωφ. Αλίμου – Κατεχάκη με την οδό Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χρυσοστόμου. Η παραπάνω έκταση έχει εμβαδόν 3,5 στρ. περίπου (κατάτι μεγαλύτερο από το εμβαδόν των 3144.50 τ.μ. του υπάρχοντος Σ.Μ.Α.), έχει εύκολη πρόσβαση καθώς βρίσκεται σε επαφή με κυρίους οδικούς άξονες, βρίσκεται εκτός των ζωνών Α και Β προστασίας του όρους Υμηττού (εντός ζώνης Ε ειδικών χρήσεων), μακριά από κατοικημένες περιοχές, περιβαλλοντικά καλύτερα διαχερίσιμη και οπτικά απομονωμένη.

 

Η παραπάνω πρόταση και η δυνατότητα υλοποίησής της είχε κατατεθεί και κατά την συζήτηση του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου Βύρωνα και βρήκε τη σύμφωνη γνώμη και του Μελετητή σύνταξης του Γ.Π.Σ., όπως αυτή μας γνωστοποιήθηκε στη σχετική διαβούλευση.

Επίσης, παρόμοιες χωροθετήσεις έχουν ακολουθήσει και άλλοι Δήμοι στην Αττική, όπως οι Δήμοι Νέας Σμύρνης και Παλαιού Φαλήρου, σε περιοχές μάλιστα πολύ πιο κοντά στον αστικό ιστό και σε εκτάσεις πολύ μικρότερες από αυτήν που εμείς προτείνουμε.

Η χωροθέτηση ΣΜΑ στο προτεινόμενο σημείο θα αποτελέσει και την αφορμή για την υλοποίηση με τη συνδρομή της Περιφέρειας του απαραίτητου έργου της διευθέτησης των όμβριων υδάτων στην περιοχή αυτή, που αποτελεί ζητούμενο για τον Βύρωνα εδώ και δεκαετίες, μιας και η μη υλοποίηση του έργου αυτού έχει ως αποτέλεσμα τα συχνά πλημμυρικά φαινόμενα εντός του Νεκροταφείου Βύρωνα, αλλά και τον κίνδυνο ευρύτερων πλημμυρικών φαινομένων σε άλλες περιοχές της πόλης μας.

Θεωρούμε απαραίτητη την συμπλήρωση του προτεινόμενου ΤΣΔΑ με συγκεκριμένη πρόταση για τη χωροθέτηση ΣΜΑ και εν γένει υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων και την συνακόλουθη εξέταση της παραπάνω πρότασης που καταθέτουμε.

Για τη Δημοτική Παράταξη «ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΒΥΡΩΝΑ»
Οι δημοτικοί σύμβουλοι
Βασιλική Σάρολα
Κοσμάς Τσιάκαλος
Θανάσης Παπαδημητρίου

  20 Ιανουαρίου 2021

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου