... συνέχεια από τις Σιωπηλές Πλατείες, και της Πλατείας Βαρνάβα που μετακομίζει στον Βύρωνα... όσον αφορά τον παραχωρούμενο χώρο, για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων (έγραφε το κείμενο, αλλά, προκάλεσε αναστάτωση στη Δημοτική Αρχή).
Το πρόβλημα της καταστρατήγησης των δικαιωμάτων των πεζών στα πεζοδρόμια και στις πλατείες του δήμου, είτε από τα περίπτερα, είτε από την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, δεν είναι τωρινό.
Διαπιστώνει κανείς τη διαχρονία του, μέσα από τη σύντομη ιστορική αναδρομή δηλώσεων που ακολουθεί:
«Η δημοτική αρχή αντιμετωπίζει πλατείες και πεζόδρομους σαν αντικείμενο εκμετάλλευσης και ιδιωτικής κερδοφορίας και σαν μέσο πελατειακών σχέσεων και εξόφλησης υποχρεώσεων. Το πρόβλημα το έχουμε αναδείξει τουλάχιστον από το 2006 ..»
2014, Τζιορτζιώτης Σταύρος, δημοτικός σύμβουλος (Αριστερή Παρέμβαση).
2014, Τζιορτζιώτης Σταύρος, δημοτικός σύμβουλος (Αριστερή Παρέμβαση).
2013-2015 Πεζοδρόμιο (;) της οδού Παν. Τσαλδάρη, επί της πλατείας Ελ. Βενιζέλου. |
«Το απερίγραπτο, παράνομο και ασύδοτο αυτό καθεστώς, να καταλαμβάνουν δηλ. καφετέριες και καταστήματα εστίασης, πλατείες και πεζοδρόμια, έξω από κάθε νομιμότητα, χωρίς κανένα όριο …»
14/3/2012 Σουλιώτης Δημήτρης, (Κοινωνικό Φαρμακείο Βύρωνα).
«Η Δημοτική Αρχή ανέχεται την ανομία και είναι φανερό ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση. Το σύνολο του Δημοτικού Συμβουλίου δεν επεμβαίνει αποφασιστικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος»
30/7/2012 Σάρολας Δημήτρης (Συμπαραστάτης του Δημότη & της Επιχείρησης).
Την Τρίτη 30 Ιουνίου 2015, με την υπ αρ. πρωτ: 16352 καταγγελία «Περί καταστρατήγησης των δικαιωμάτων των πεζών» φέραμε το θέμα προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Βύρωνα. Συζητήθηκε την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015. (Η ημερομηνία αυτή, θα είναι η αφετηρία μας, όταν επανέλθουμε στο τελευταίο, για την ενότητα αυτή των πλατειών του Δήμου, άρθρο).
Καταγγείλαμε την κατάσταση με τα περίπτερα, για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2015. Μας απάντησαν ότι δεν υπήρχε Κανονισμός. Τώρα που αυτός υφίσταται εδώ και τόσο καιρό, έχει αλλάξει κάτι;
Ας μας Απαντήσει [ΤΟ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ] η Δημοτική Αρχή, γιατί δεν εφαρμόζει τη Νομοθεσία;
Παρέλαβε την κατάσταση από τη διοίκηση Χαρδαλιά. Δεκτόν. Όμως, δύο χρόνια μετά, παύει ν' αποτελεί άλλοθι. Το "φαινόμενο Πρασιά", κατά 90% είναι "δικό της έργο". Όφειλε να το σταματήσει. Είναι Συνεργός σε Πολεοδομικές Παραβάσεις και Αυθαιρεσίες, από την στιγμή που το αποδέχεται, και επιπρόσθετα παραχωρεί άδειες για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε αυτούς που αυθαιρετούν και παρανομούν!
Στο σημείο αυτό, θα παραθέτουμε το Νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου πρέπει να γίνεται η παραχώρηση των κοινόχρηστων χώρων από την (εκάστοτε) Δημοτική Αρχή.
14/3/2012 Σουλιώτης Δημήτρης, (Κοινωνικό Φαρμακείο Βύρωνα).
«Η Δημοτική Αρχή ανέχεται την ανομία και είναι φανερό ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη κατάσταση. Το σύνολο του Δημοτικού Συμβουλίου δεν επεμβαίνει αποφασιστικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος»
30/7/2012 Σάρολας Δημήτρης (Συμπαραστάτης του Δημότη & της Επιχείρησης).
Την Τρίτη 30 Ιουνίου 2015, με την υπ αρ. πρωτ: 16352 καταγγελία «Περί καταστρατήγησης των δικαιωμάτων των πεζών» φέραμε το θέμα προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Βύρωνα. Συζητήθηκε την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015. (Η ημερομηνία αυτή, θα είναι η αφετηρία μας, όταν επανέλθουμε στο τελευταίο, για την ενότητα αυτή των πλατειών του Δήμου, άρθρο).
Καταγγείλαμε την κατάσταση με τα περίπτερα, για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2015. Μας απάντησαν ότι δεν υπήρχε Κανονισμός. Τώρα που αυτός υφίσταται εδώ και τόσο καιρό, έχει αλλάξει κάτι;
Ας μας Απαντήσει [ΤΟ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ] η Δημοτική Αρχή, γιατί δεν εφαρμόζει τη Νομοθεσία;
Παρέλαβε την κατάσταση από τη διοίκηση Χαρδαλιά. Δεκτόν. Όμως, δύο χρόνια μετά, παύει ν' αποτελεί άλλοθι. Το "φαινόμενο Πρασιά", κατά 90% είναι "δικό της έργο". Όφειλε να το σταματήσει. Είναι Συνεργός σε Πολεοδομικές Παραβάσεις και Αυθαιρεσίες, από την στιγμή που το αποδέχεται, και επιπρόσθετα παραχωρεί άδειες για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε αυτούς που αυθαιρετούν και παρανομούν!
Στο σημείο αυτό, θα παραθέτουμε το Νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου πρέπει να γίνεται η παραχώρηση των κοινόχρηστων χώρων από την (εκάστοτε) Δημοτική Αρχή.
Α]. Το Ψήφισμα της Τετάρτης 12 Οκτωβρίου 1998 σχετικά με την προστασία των πεζών και τον Ευρωπαϊκό χάρτη δικαιωμάτων του πεζού, στην παράγραφο 5, αναφέρει:
«Ο πεζός δικαιούται να έχει στην αποκλειστική του χρήση αφενός μεν αστικές ζώνες, κατά το δυνατόν εκτεταμένες, οι οποίες δεν θα αποτελούν απλώς ‘’νησίδες πεζών’’ αλλά θα εντάσσονται αρμονικά στη γενική συγκρότηση της πόλης, αφετέρου δε διασυνδεόμενες σύντομες, λογικές και ασφαλείς διαδρομές».
Πεζοδρόμιο (;) της οδού Παν. Τσαλδάρη, πλατεία Ελ. Βενιζέλου, 10-7-2016, Ωρα 19.30. |
Β]. Το Άρθρο 2, της Απόφασης του Υπ. ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. 52488/2002 (ΦΕΚ 18Β’/02)
[Ειδικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση των ΑΜΕΑ] αναφέρει ότι:
«Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών (πεζόδρομοι), επιβάλλεται ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ ΟΔΕΥΣΗΣ ΠΕΖΩΝ με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50 μέτρα ελεύθερο από κάθε είδους εμπόδιο, που χρησιμοποιείται για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών. Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση (σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός κλπ) τοποθετείται υποχρεωτικά εκτός της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΖΩΝΗΣ ΟΔΕΥΣΗΣ».
[Ειδικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση των ΑΜΕΑ] αναφέρει ότι:
«Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών (πεζόδρομοι), επιβάλλεται ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ ΟΔΕΥΣΗΣ ΠΕΖΩΝ με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50 μέτρα ελεύθερο από κάθε είδους εμπόδιο, που χρησιμοποιείται για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών. Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση (σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός κλπ) τοποθετείται υποχρεωτικά εκτός της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΖΩΝΗΣ ΟΔΕΥΣΗΣ».
Πλατεία Ελ. Βενιζέλου, 10-7-2016 |
Πλατεία Ελ. Βενιζέλου, Αρχική διαγράμμιση του πεζοδρομίου από την Τ/Υ του Δήμου, πρίν την 16η Μαρτίου 2016 |
Γ]. Η δε διάταξη 970 του ΑΚ κανόνα περί του ανεμπόδιστου της κοινής χρήσης, έχει ως εξής:
«Τα κοινόχρηστα πράγματα δεν μπορούν να παραχωρηθούν προς ιδιαίτερη χρήση, παρά μόνο εφόσον από την παραχώρηση δεν παρεμποδίζεται, κατά οποιοδήποτε τρόπο η κοινή χρήση του πράγματος, ή άλλως, η παραχώρηση από τη διοίκηση, επί τη βάσει των κατ’ ιδίαν διατάξεων, σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιαίτερων δικαιωμάτων επί κοινοχρήστων, καθώς και η χορήγηση των αδειών που απαιτούνται από τον νόμο για την άσκηση των δικαιωμάτων αυτών, είναι νόμιμη, μόνον εφόσον, μετά την παραχώρηση των ιδιαίτερων αυτών δικαιωμάτων, εξακολουθεί να εξυπηρετείται ή τουλάχιστον να μην αναιρείται, η κατά τον προορισμό του πράγματος κοινή αυτού χρήση».
Δ]. Ακολουθεί απόσπασμα από την Απόφαση 3447/2007 του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).
«Τα κοινόχρηστα πράγματα δεν μπορούν να παραχωρηθούν προς ιδιαίτερη χρήση, παρά μόνο εφόσον από την παραχώρηση δεν παρεμποδίζεται, κατά οποιοδήποτε τρόπο η κοινή χρήση του πράγματος, ή άλλως, η παραχώρηση από τη διοίκηση, επί τη βάσει των κατ’ ιδίαν διατάξεων, σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιαίτερων δικαιωμάτων επί κοινοχρήστων, καθώς και η χορήγηση των αδειών που απαιτούνται από τον νόμο για την άσκηση των δικαιωμάτων αυτών, είναι νόμιμη, μόνον εφόσον, μετά την παραχώρηση των ιδιαίτερων αυτών δικαιωμάτων, εξακολουθεί να εξυπηρετείται ή τουλάχιστον να μην αναιρείται, η κατά τον προορισμό του πράγματος κοινή αυτού χρήση».
Δ]. Ακολουθεί απόσπασμα από την Απόφαση 3447/2007 του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).
«Οι διατάξεις αυτές, με τις οποίες απαγορεύεται η κατασκευή σε κοινόχρηστους χώρους των κατακόρυφων στηριγμάτων των κινητών προστεγασμάτων που, κατά τα ανωτέρω, αποτελούν μόνιμες κινητές κατασκευές οριζόντιας αναπτύξεως, είναι σύμφωνες προς την προαναφερόμενη συνταγματική διάταξη, προκειμένου να διασφαλίζεται η ελεύθερη και ανεμπόδιστη κυκλοφορία στον κοινόχρηστο χώρο που ευρίσκεται κάτω από τα προστεγάσματα, προς την οποία, αντιθέτως, θα προσέκρουε η κατασκευή των στηριγμάτων αυτών που παρέχει τη δυνατότητα μετατροπής σε κλειστό ή ημίκλειστο χώρο του κοινόχρηστου αυτού χώρου και πάντως έχει ως αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται η κυκλοφορία στο χώρο αυτό και, γενικότερα, η χρήση του από το κοινό».
Πλατεία Χρ. Σμύρνης, Φωτογραφία του 2015. |
Πλατεία Χρ. Σμύρνης, Φωτογραφία, αρχές του 2016 |
Πλατεία Μαρτάκη |
-Πάνω στην απόφαση αυτή του ΣτΕ υπάρχει Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη που αναφέρει:
“Με απόφαση του 2007 του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι οι μόνιμες ή κινητές κατασκευές που αναπτύσσουν καφετέριες, εστιατόρια, μπαρ κλπ. σε κοινόχρηστους χώρους, είναι παράνομες και αντισυνταγματικές.
Σύμφωνα με το ανώτατο δικαστήριο, προσκρούει στο Σύνταγμα κάθε κατασκευή προστεγασμάτων και των στηριγμάτων τους, εφόσον παρέχει στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων τη δυνατότητα να μετατρέπουν κοινόχρηστο χώρο σε κλειστό ή ημίκλειστο, παρεμποδίζοντας την ελεύθερη κυκλοφορία των πολιτών. Οι ΟΤΑ είναι υποχρεωμένοι να απομακρύνουν τέτοιες κατασκευές ή να ανακαλέσουν σχετικές άδειες, ενώ οι αρμόδιες αρχές που ανέχονται τέτοιες παρανομίες σε κοινόχρηστους χώρους μπορεί να υπέχουν ποινικές και αστικές ευθύνες.
Συγκεκριμένα, το ΣτΕ θεωρεί παράνομες όλες τις κατασκευές τέτοιου τύπου, πέρα από τους νόμιμους εξώστες και τα οριζόντια κινητά προστεγάσματα σε ύψος τουλάχιστον 3 μέτρων.
Σύμφωνα με το ανώτατο δικαστήριο, προσκρούει στο Σύνταγμα κάθε κατασκευή προστεγασμάτων και των στηριγμάτων τους, εφόσον παρέχει στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων τη δυνατότητα να μετατρέπουν κοινόχρηστο χώρο σε κλειστό ή ημίκλειστο, παρεμποδίζοντας την ελεύθερη κυκλοφορία των πολιτών. Οι ΟΤΑ είναι υποχρεωμένοι να απομακρύνουν τέτοιες κατασκευές ή να ανακαλέσουν σχετικές άδειες, ενώ οι αρμόδιες αρχές που ανέχονται τέτοιες παρανομίες σε κοινόχρηστους χώρους μπορεί να υπέχουν ποινικές και αστικές ευθύνες.
Συγκεκριμένα, το ΣτΕ θεωρεί παράνομες όλες τις κατασκευές τέτοιου τύπου, πέρα από τους νόμιμους εξώστες και τα οριζόντια κινητά προστεγάσματα σε ύψος τουλάχιστον 3 μέτρων.
Παράνομα θεωρούνται ακόμα και τα στηρίγματα (δοκάρια) των νόμιμων εξωστών και τεντών, εφόσον αυτά μπαίνουν στον κοινόχρηστο χώρο και όχι σε τμήμα του καταστήματος.
Παράνομη είναι επίσης η μετατροπή των προστεγασμάτων σε κλειστό χώρο, είτε με πλαστικά φύλλα (νάιλον), είτε με τζάμι, είτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, που επεκτείνει τον κλειστό χώρο των καταστημάτων σε κοινόχρηστους χώρους (π.χ. πεζοδρόμια, παραλίες κλπ.).
Σύμφωνα με το ΣτΕ, οι δημοτικές αρχές έχουν υποχρέωση να απομακρύνουν τέτοιες αυθαίρετες κατασκευές (τέντες, τζάμια, νάιλον, δοκάρια κλπ.), που μειώνουν τους κοινόχρηστους χώρους και, εφόσον έχουν δώσει άδειες για τέτοιες εγκαταστάσεις, οφείλουν να τις ανακαλέσουν για λόγους δημοσίου συμφέροντος που αφορούν την τήρηση του Συντάγματος και των πολεοδομικών διατάξεων”.
Ε]. Τον χειμώνα τα τραπεζοκαθίσματα πρέπει να απομακρύνονται. Οι κοινόχρηστοι χώροι, δεν είναι χώρος αποθήκευσής των.
Παράνομη είναι επίσης η μετατροπή των προστεγασμάτων σε κλειστό χώρο, είτε με πλαστικά φύλλα (νάιλον), είτε με τζάμι, είτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, που επεκτείνει τον κλειστό χώρο των καταστημάτων σε κοινόχρηστους χώρους (π.χ. πεζοδρόμια, παραλίες κλπ.).
Σύμφωνα με το ΣτΕ, οι δημοτικές αρχές έχουν υποχρέωση να απομακρύνουν τέτοιες αυθαίρετες κατασκευές (τέντες, τζάμια, νάιλον, δοκάρια κλπ.), που μειώνουν τους κοινόχρηστους χώρους και, εφόσον έχουν δώσει άδειες για τέτοιες εγκαταστάσεις, οφείλουν να τις ανακαλέσουν για λόγους δημοσίου συμφέροντος που αφορούν την τήρηση του Συντάγματος και των πολεοδομικών διατάξεων”.
Πλατεία Βαρνάβα, Δήμος Αθηναίων |
Το καθεστώς αυτό που περιγράψαμε, δεν εμφανίζεται μόνον σε αυτές τις τρείς Πλατείες (Ελ. Βενιζέλου, Χρ. Σμύρνης & Β. Μαρτάκη) του Δήμου Βύρωνα. Αφορά όλες τις πλατείες του Δήμου. Χρειάζεται να προσθέσουμε κάτι παραπάνω;
Μήπως πρέπει να γράψουμε για τον Σεβασμό των Δημοτικών Αρχών στα δικαιώματα των πολιτών; Θα γίνει. Στο τελευταίο άρθρο.
3/4 συνεχίζεται ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου