«ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΩΝ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΩΝ ΠΛΑΚΟΣΤΡΩΤΩΝ
ΔΡΟΜΩΝ»
«Αληθείας
φώς απόδειξις» (Πλουτάρχου, Ηθικά).
Μτφ: Για να φωτισθεί η αλήθεια, πρέπει
να φέρουμε αποδείξεις.
Αγαπητοί συμπολίτες,
διαβάζοντας προσεκτικά το κείμενο που
ακολουθεί, θα ενημερωθείτε για το πώς ήρθε στην επιφάνεια, ένα (ακόμη)
στοιχειοθετημένο σκάνδαλο, που αφορά τα περιβόητα Δημόσια έργα στο δήμο Βύρωνα.
ΤΟ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ:
Το δεύτερο εξάμηνο του 2010 και λίγο
πριν τις Αυτοδιοικητικές εκλογές της 7ης Νοεμβρίου, ξεκίνησε στο Βύρωνα, επί
δημαρχίας Ν. Χαρδαλιά, ένα έργο
οδοποιίας-ασφαλτόστρωσης των περισσοτέρων δρόμων του δήμου. Σε κάποια τμήματα
οδών που παρουσίαζαν κλίση, τοποθετήθηκαν πλάκες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις
οδούς, Παν. Τσαλδάρη, Βρυούλων, Νεοπτολέμου, Αρύβου.
Όμως σε λιγότερο από 2 χρόνια, ήδη
κατά την διάρκεια της θητείας της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής, τα πλακόστρωτα
αυτά τμήματα, άρχισαν να παρουσιάζουν διαβρώσεις και φθορές, για να καταλήξουν οδοστρώματα κυριολεκτικά
κατεστραμμένα (βλέπε φωτογραφίες του Ιουλίου 2015).
Ξεκίνησε τότε, από την Τεχνική
Υπηρεσία του δήμου, κατόπιν αναφορών μας, μια διαδικασία μπαλωμάτων με πίσσα
στα διαβρωθέντα σημεία. Επειδή όμως οι φθορές μεγεθύνονταν και επεκτείνονταν,
οι κάτοικοι της περιοχής, με την συνδρομή μηχανικών, διενεργήσαμε δειγματοληπτική ΑΥΤΟΨΙΑ στα πλακόστρωτα τμήματα των
οδών Παν. Τσαλδάρη, Βρυούλων κι άλλων,
και με τα συμπεράσματα, διαμαρτυρόμενοι, φέραμε το θέμα προς συζήτηση στο
Δημοτικό Συμβούλιο Βύρωνα με την υπ’ αριθμό Πρωτοκόλλου: 13632/05-06-2015
αίτηση-καταγγελία και το οποίο συζητήθηκε στην τακτική
συνεδρίαση αυτού, την Τετάρτη 22/7/2015.
ΑΠΟ
ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ:
Ακολουθεί, από τα πρακτικά της
συνεδρίασης, ενδεικτικό απόσπασμα της ομιλίας του Δημοτικού Συμβούλου Σ.
Τζιορτζιώτη (αρχηγού της ‘’Αριστερής Παρέμβασης Πολιτών Βύρωνα’’):
Σ.ΤΖΙΟΡΤΖΙΩΤΗΣ: «Το συγκεκριμένο έργο είναι μια μεγάλη
αμαρτία στον Δήμο Βύρωνα. Επειδή το παρακολούθησα από την αρχή και μάλιστα πολύ
επισταμένα, ο τίτλος του έργου ήταν «Διευθέτηση
ομβρίων και πρόσβαση ΑΜΕΑ». Είναι τα έργα και τα χρήματα που άλλες φορές
λέγεται στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι δεν μπορούν να αλλάξουν ρόλο και να γίνουν
για άλλα πράγματα. Και γίνανε ασφαλτοστρώσεις. Και οι ασφαλτοστρώσεις γίνανε το
καλοκαίρι του 2010, προεκλογική χρονιά. ….
…. το συγκεκριμένο έργο ήταν ένα έργο βιτρίνας
και προεκλογικό. Ήταν ένα έργο το οποίο είχε άλλους στόχους και δεν είχε αυτό
που έπρεπε, δηλαδή τη διευθέτηση ομβρίων και την πρόσβαση των ΑΜΕΑ».
Ας
εστιάσουμε όμως, στο τι
ειπώθηκε από τον πρώην Αντιδήμαρχο της Τεχνικής Υπηρεσίας (και νυν Δημοτικό
Σύμβουλο της Παράταξης ‘’Νέα Εποχή Βύρωνα’’)
κ. Ζούμπο κατά
την διάρκεια της συζήτησης του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο, που
ουσιαστικά, δικαίωνε την καταγγελία μας:
K. ΖΟΥΜΠΟΣ:
«Θέλω να αναφέρω τα εξής: Ότι υπήρχαν αρκετοί δρόμοι στον Δήμο Βύρωνα
που είχαν γίνει με πλάκες, οι οποίες, κατά τη δική μου επιστημονική άποψη ως
μηχανικός, δεν έπρεπε να είχαν γίνει με πλάκες, γιατί δεν είχαν απαγορευτική
κλίση. Όταν σχεδιαζόταν αυτή η
εργολαβία, η οποία ήταν και επείγουσα, εσπευσμένη, γιατί είχαν αρχίσει τότε οι
περικοπές λόγω κρίσης κλπ. Και
ο Νίκος ο Χαρδαλιάς ήθελε να την προχωρήσει και να την ολοκληρώσει μέσα στο
2010, εγώ είχα εγείρει σοβαρές αντιρρήσεις στο θέμα των δρόμων που δεν
είχαν απαγορευτική κλίση και είχα υποστηρίξει ότι έπρεπε να γίνουν με άσφαλτο
αντιολισθηρή ορισμένοι απ’ αυτούς τους δρόμους. Δεν εισακούστηκα ούτε από
τον πρώην Δήμαρχο, ούτε από την ηγεσία της Τεχνικής Υπηρεσίας σ’ αυτό το θέμα.
Και έπρεπε να κάνω πίσω.
Δημοπρατήθηκε, ότι οι δρόμοι που ήταν με πλάκες, έπρεπε όλοι να γίνουν ξανά με
πλάκες.
….
Επίσης το έργο δεν περιλάμβανε ολική
ανακατασκευή των οδών, παρά μόνον αφαίρεση των παλαιών πλακών και επίστρωση με
νέες. Σε κάποιες απ’ αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν, προφανώς δεν έγινε σωστή
δουλειά. Διότι το να τοποθετηθούν νέες πλάκες σε οδόστρωμα, θέλει πλήρη
καθαρισμό, θέλει εξυγίανση του υπόβαθρου το οποίο πρέπει να είναι από μπετό
οπλισμένο κανονικά για να μην έχει καμία φθορά. Σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχε
μπετό αλλά είχε προβλήματα και ο παλαιό υπόστρωμα και είχαν φθαρεί και οι
προηγούμενες πλακοστρώσεις. Εκεί, λοιπόν, η εργολαβία και οι όροι της δεν
περιλάμβαναν εξυγίανση του υποστρώματος και του μπετόν αρμέ».
Είναι προς τιμήν
του πρώην Αντιδημάρχου της Τ/Υ κ. Ζούμπου, το γεγονός ότι, έστω και με πενταετή
καθυστέρηση, επιβεβαίωσε την εξαρχής κακοτεχνία της εργολαβίας, αλλά, γιατί δεν
τόλμησε, τότε, να αναφέρει δημόσια τις αντιρρήσεις του, ή έστω να υποβάλει την
παραίτηση του, όταν το θέμα, από ότι προκύπτει μέσα από το πρωτόκολλο οριστικής
παραλαβής, ερχόταν επανειλημμένως στο Δημοτικό Συμβούλιο, κατά την διάρκεια της
θητείας του πρώην Δημάρχου Νίκου Χαρδαλιά, για χορήγηση παρατάσεων;
Ο κ. Ζούμπος,
εφόσον γνώριζε και είχε διαπιστώσει την οφθαλμοφανή κακοτεχνία δεν είναι
Άμοιρος ευθυνών! Όφειλε να παραιτηθεί!
Όμως, διερωτάται κανείς. Ποιος τελικά έκανε την
αξιολόγηση; Και ποιός είναι ο ρόλος του Αντιδημάρχου της Τ/Υ εάν «δεν μετράει»,
δεν υπολογίζεται η γνώμη του;
Ας δούμε και τι δήλωσε ο νυν Αντιδήμαρχος της Τ/Υ κ. Καραγιάννης στις 22-Ιουλίου
2015, κατά την διάρκεια της συζήτησης του θέματος στο Δ.Σ. ως απάντηση προς τον
πολίτη κ. Δημήτριο Σουλιώτη που έκανε παρέμβαση (υπάρχει στα πρακτικά) σχετικά με τα 400-500 φρεάτια που η ανάδοχος εταιρεία ΧΩΡΟΤΕΧΝΙΚΗ Α.Τ.Ε. ισοπέδωσε-σκέπασε κατά την εκτέλεση της
ασφαλτόστρωσης των δρόμων.
Μ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ: «Συνεχίζω, κ.
συνάδελφοι. Μια εργολαβία που ξέρω από ασφαλτοστρώσεις, ο εργολάβος λοιπόν
έκανε τις ασφαλτοστρώσεις και ισοπέδωσε και τα φρεάτια, με την προοπτική να τα
ανοίξει σε δεύτερο χρόνο, αυτό ήταν, και να τα φέρει επάνω. Γιατί ξέρετε, με
την ασφαλτόστρωση που γίνεται … ο εργολάβος λοιπόν έφυγε, τα παράτησε, με
αποτέλεσμα τώρα εμείς να κάνουμε αυτή τη δουλειά, είναι γεγονός. Να σηκώσουμε
τα φρεάτια. Και δεν τα έχουμε σηκώσει. Είναι 500. Δεν προλαβαίνουμε. Θέλει μια
διαδικασία. Και εκεί βρίσκεται το θέμα».
Για το ίδιο θέμα, ακολουθεί η άποψη
Δημοτικού Συμβούλου:
Σ. ΤΖΙΟΡΤΖΙΩΤΗΣ: «Τα φρεάτια που
σκεπάστηκαν ήταν εκτός εργολαβίας. Σκεφτείτε μια Τεχνική Υπηρεσία, που δεν
είναι ότι δεν γνωρίζει, όταν ανεβαίνει ο δρόμος 10 εκατοστά, ότι θα έχει
πρόβλημα στο φρεάτιο. Και τα φρεάτια τα άνοιξε ο Δήμος μετά, αμέσως τα άνοιξε.
Και ήταν επικίνδυνα και μάλιστα βάζανε οι άνθρωποι τους κυβόλιθους. Θα τα έχετε
δει πολλές φορές αυτά, και ατυχήματα
έχουν γίνει. Και αυτοκίνητα έχουν σπάσει. Και καλείται ο Δήμος να πληρώσει και
γι’ αυτά σε κάποια. Έχει καταδικαστεί δηλαδή για βλάβες αυτοκινήτων. Αυτά δεν
είναι προβλήματα; Δεν είναι δηλαδή ότι κανείς δεν έχει ευθύνη;»
Και τίθεται το ερώτημα: Τι συμβαίνει με τις αναθέσεις έργων στο
Δήμο Βύρωνα;
Όπως
ερωτήματα προκύπτουν και στο γιατί
εφόσον πέρασαν εννέα (9) μήνες από την συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό
Συμβούλιο δεν έχει υπάρξει, μέχρι στιγμής, καμία ενέργεια από την παρούσα
Δημοτική Αρχή, προς την κατεύθυνση που εξέφρασε ο Δημοτικός Σύμβουλος και
Δικηγόρος κ. Α. Σωτηρόπουλος (αρχηγός της Παράταξης ‘’Δημοτική Κίνηση Πολιτών
Βύρωνα’’), δηλαδή, στο να ελεγχθεί η
συγκεκριμένη εργολαβία;
[Α. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ: «Εγώ θα πρότεινα να ζητήσει ο Δήμος από την αρμόδια Ελεγκτική Υπηρεσία
του Υπουργείου Υποδομών να ελέγξει το έργο και ταυτοχρόνως να ελεγχθεί από τη
Νομική μας Υπηρεσία η σύμβαση και ο Νόμος περί Δημοσίων Έργων, να δούμε τι δυνατότητες έχουμε, είτε να
διεκδικήσουμε κάποια αποζημίωση, είτε τουλάχιστον αποκατάσταση του έργου από την εταιρεία. Δηλαδή καλά το διαπιστώσαμε. Από τη στιγμή που
το διαπιστώνουμε ότι υπάρχει πρόβλημα και είναι και πολύ σύντομο το χρονικό
διάστημα, να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε μ’ αυτό»].
Η παρούσα Δημοτική Αρχή ας δώσει
απάντηση, στον Βυρωνιώτικο λαό, για την ανεξήγητη αδράνειά της, και για ποιο
λόγο απαξίωσε την συγκεκριμένη υπόθεση ενώ εξακολουθεί να αποσιωπά τις
σκανδαλώδεις πτυχές της; Υπάρχει μήπως
συγκάλυψη, βάσει της γνωστής παροιμίας, «Κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει»;
Καλείται να ενεργήσει, ακόμη και τώρα, εάν δεν θέλει να θεωρείται άθυρμα, ή μία συνέχεια της προηγούμενης
Δημοτικής Αρχής.
Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΚΑΝΔΑΛΟ και θα πρέπει οι υπεύθυνοι,
δηλαδή, Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ, ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ, (οι 3 μηχανικοί
που υπογράφουν το πρωτόκολλο παραλαβής του έργου, τα σκεπασμένα φρεάτια τουλάχιστον, δεν τα
είδαν;;;;) ΑΛΛΑ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ, να αναγκαστούν
να υποστούν τις συνέπειες.
Η Νομική Υπηρεσία του
Δήμου, για ποιο λόγο υφίσταται;
Για ποιο λόγο εμείς οι πολίτες
φέρνουμε τα θέματα, που αφορούν την καθημερινότητά μας, στο Δημοτικό Συμβούλιο;
Απλώς για να περνάει ο καιρός;
Μα, τέτοιου είδους συζητήσεις κάνουμε
και στα καφφενεία!
Οι κάτοικοι του Βύρωνα, έχουμε πλέον
απαυδήσει με την επικρατούσα κατάσταση των οδοστρωμάτων, με τις κακοτεχνίες στο
δήμο, και με τον εμπαιγμό της ΔΙΑΣΠΑΘΙΣΗΣ ΤΩΝ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ ΓΙΑ
ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΑΜΦΙΒΟΛΟΥ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ.
Εμείς
που «αποξέσαμε» την υπόθεση αυτή, σας ενημερώνουμε λοιπόν ότι,
ΕΧΟΥΜΕ
ΗΔΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ!
Θα υπάρξει δε περαιτέρω ενημέρωση με νεότερη ανακοίνωση της
πρωτοβουλίας.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ από δώ και πέρα;
Είναι γνωστό ότι τα ασφαλτικά έργα δεν είναι πλέον
επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την Ε.Ε. και οι διαθέσιμοι πόροι έχουν
περιοριστεί εξαιρετικά, ή είναι ανύπαρκτοι, με αποτέλεσμα, οι βλάβες
στους δρόμους να αυξάνονται, ενώ ταυτοχρόνως υπάρχει πλημμελής συντήρηση του
οδοστρώματος.
Και ο δήμος Βύρωνα, εκτός του ότι
είναι ένας Υπερχρεωμένος δήμος, με χρέος που ξεπερνά τα 22.000.000 ΕΥΡΩ,
αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα με το οδικό του δίκτυο και το οποίο χρόνο
με τον χρόνο, θα γίνεται εντονότερο!
Απαιτούνται λοιπόν μεγάλες
προσπάθειες για ν’ αλλάξουν
ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΧΡΟΝΩΝ.
Χρειάζεται η Δημοτική Αρχή, στο
μέλλον, να προλαμβάνει «το κακό εν τη γενέσει του». Κάτι που μέχρι σήμερα δεν
έχει συμβεί. Δηλαδή, θα πρέπει να ληφθούν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα, που
θα λειτουργούν ΑΠΟΤΡΕΠΤΙΚΑ για την επανεμφάνιση παρόμοιων σηπτικών φαινομένων,
και προς την κατεύθυνση αυτή, ήταν μέρος των εισηγήσεών μας στο δημοτικό
συμβούλιο. Δηλαδή:
1. Πριν την ανάληψη
έργων, να γίνεται λεπτομερής αξιολόγηση των εργολάβων, να ζητούνται άλλα
έργα, του ίδιου τύπου, που έχουν εκτελεστεί.
2. Θα πρέπει ο
εργολάβος που αναλαμβάνει, να διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό σε μηχανήματα
και ανθρώπινο δυναμικό για να φέρει σε πέρας το έργο.
3. Θα πρέπει να είναι
γνωστό, το ΑΦΜ του εργολάβου, το εάν χρωστά στην εφορία και εάν έχει την
οικονομική επιφάνεια να φέρει εις πέρας την εργολαβία.
Και το
κυριότερο σημείο στο οποίο ΕΠΙΜΕΝΟΥΜΕ:
4.
Θα πρέπει να γίνει δεκτή η εισήγηση
περί ΤΗΣ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗΣ, κατά την εκτέλεση μελλοντικών έργων,
ΕΝΟΣ ΕΠΙΒΛΕΠΟΝΤΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ.
Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΓΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ, ΑΥΤΟΣ, Ο
ΚΥΡΙΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΚΑΚΟΤΕΧΝΙΕΣ Ή ΑΣΤΟΧΙΕΣ, ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ
ΕΡΓΟΛΑΒΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ. Όπως
γίνεται σε άλλα κράτη. Να
δούμε μετά αν θα υπάρχουν κακοτεχνίες ή όχι!
5. Τέλος, να υπάρχει
ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ του δήμου, επιφορτισμένος με τον καθημερινό έλεγχο της
κατάστασης του οδοστρώματος των οδών του δήμου, καθώς και να δημιουργηθεί,
ΕΙΔΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΟΣ, στη διαδικτυακή ιστοσελίδα της Τεχνικής Υπηρεσίας του δήμου,
όπου θα καταλήγουν όλες οι αναφορές περί φθορών-βλαβών του οδοστρώματος των
δρόμων, για την άμεση επιδιόρθωση αυτών.
Ν. ΒΟΥΡΤΣΗΣ (δημότης Βύρωνα) / ΜΑΙΟΣ 2016
|