"ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΒΥΡΩΝΑ"
ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΑΣΟΣ,
ΕΡΜΑΙΑ ΣΤΗΝ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ» ΤΟΥΣ
Την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου, στις 6μμ., συζητείται στο Δημοτικό Συμβούλιο, το Νέο Πολεοδομικό Σχέδιο Βύρωνα -και κατ' απαίτηση παρατάξεων της αντιπολίτευσης μονοθεματικά- ύστερα από μια ακόμα αναβολή, αφού η δημοτική αρχή Κατωπόδη το είχε φέρει για συζήτηση στις 15 Ιανουαρίου μαζί με άλλα 11 θέματα! Σε αντίθεση με τη δέσμευσή της και χωρίς επαρκή ενημέρωση των συμβούλων, αλλά και χωρίς ειδοποίηση όλων των φορέων του Βύρωνα.
Όπως, έχουμε τονίσει και στην προηγούμενη ανακοίνωσή μας, το Νέο Πολεοδομικό Σχέδιο Βύρωνα είναι κρίσιμο για την ποιότητα ζωής των κατοίκων και το περιβάλλον, αφού το σχέδιο πόλης επεκτείνεται στο βουνό, το δάσος χαρακτηρίζεται άλσος και απειλείται με συρρίκνωση, αναγγέλλονται νέες εγκαταστάσεις μέσα στον Υμηττό, η τσιμεντοποίηση της πόλης κατοχυρώνεται, απαξιώνονται οι ανάγκες για ελεύθερους δημόσιους χώρους και κοινωνικό εξοπλισμό και η αντίληψη που το διαπερνά είναι η εμπορευματοποίηση του χώρου ως περιεχόμενο της «ανάπτυξης» που οι ιθύνοντες συνεχώς επικαλούνται.
Ωστόσο, με τα νέα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν πριν λίγες μέρες και μετά τη σύνταξη της προηγούμενης ανακοίνωσής μας, γίνεται ακόμα πιο επιτακτικό το Νέο Πολεοδομικό Σχέδιο να αποσυρθεί. Συγκεκριμένα δημοσιοποιήθηκαν: η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η Κυκλοφοριακή Μελέτη και Έγγραφο Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής για το Σχέδιο. Με βάση αυτά συμπληρωματικά, σε όσα έχουμε αναφέρει στην πρώτη μας ανακοίνωση, δείτε εδώ, επισημαίνουμε:
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έχει συνταχτεί από την ίδια εταιρεία που συνέταξε και το Νέο Σχέδιο Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, διαδικασία που δεν συνάδει με τον κανόνα ο ελεγκτής να μην ταυτίζεται με τον ελεγχόμενο. Αυτή η μελέτη, λοιπόν, νομιμοποιεί το Σχέδιο με κύριο επιχείρημα τη σύγκριση με τη «λύση της μη παρέμβασης» στην υπάρχουσα κατάσταση. Έντεχνα δεν αναφέρεται στις συνέπειες των προτάσεων του Σχεδίου για κατασκευή εγκαταστάσεων Σταθμού Μεταφόρτωσης και κοινωφελών και αθλητικών εγκαταστάσεων κλπ στο δάσος και για επέκταση της ρυμοτομικής γραμμής μέσα στη ζώνη προστασίας του δάσους, ενώ είναι πασιφανές ότι οδηγούν στο ροκάνισμα του δάσους. Η Μελέτη τα προσπερνά, ως να είναι όλα συμβατά και αβλαβή για το περιβάλλον.
Η Κυκλοφοριακή Μελέτη, είναι προβληματική εξ' αρχής! Συντάχτηκε πάνω σε στοιχεία του 2005 την περίοδο σχολικών εξετάσεων, έχει κενά πχ στην καταγραφή των αστικών λεωφορειακών γραμμών δεν αναφέρει καν τη γραμμή 211 Μεταμόρφωση-Ακαδημία (πρώην 054). Και δεν επικαιροποιείται, παρότι αναγνωρίζει ότι από το 1990 μέχρι το 2005 πάλι, δηλαδή εντός 15ετίας, η κυκλοφορία στους δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας, είχε σημαντική αύξηση.
Χωροθετεί υπόγειους χώρους στάθμευσης ακόμα και κάτω από τους ελάχιστους πνεύμονες υψηλού πρασίνου του κέντρου της πόλης όπως είναι το Άλσος Αγ. Τριάδας και το Άλσος της Ανάληψης, με προφανείς επιπτώσεις στα πολλά δέντρα που κινδυνεύουν να ξεραθούν. Δεν δίνει λύσεις στο πρόβλημα του κέντρου της πόλης και τη συγκοινωνιακή του εξυπηρέτηση, προσπερνά ως να μην την αφορούν τα σχέδια που έρχονται ξανά στο φως για υπερτοπικό οδικό άξονα στον Υμηττό προς εξυπηρέτηση του Καζίνο και άλλων ιδιωτικών κατασκευών της Lamva Development στο Ελληνικό, ενώ δεν αναφέρεται στο πως θα διαμορφωθεί ο περιβάλλων χώρος και θα καλυφθούν οι ανάγκες στάθμευσης του προβλεπόμενου σταθμού του μετρό.
Το έγγραφο της Υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής, στο πλαίσιο των γενικών κατευθύνσεων των κυβερνήσεων Ν.Δ. και πριν του ΣΥΡΙΖΑ, της Ε.Ε., και των Περιφερειακών Αρχών της Αττικής κρίνει θετικά(!!) την κατασκευή αθλητικών και άλλων εγκαταστάσεων στον αδόμητο χώρο του Υμηττού. Παρά ταύτα, επισημαίνει ότι απαιτείται τροποποίηση του νομικού καθεστώτος προστασίας του δάσους του Υμηττού, ώστε να μπορούν νόμιμα να εφαρμοστούν οι προτάσεις του Σχεδίου, να καταληχθούν προηγούμενα οι δασικοί χάρτες κλπ. Διαδικασίες που δεν έχουν προηγηθεί. Ενώ, τονίζει ότι απαιτείται άδεια από το Δασαρχείο.
Επίσης, το έγγραφο εντοπίζει μια σειρά ασυμβατότητες και συγκεκριμένα τα όρια του σχεδίου πόλης στους χάρτες που παρουσιάζει η μελέτη να μην συμπίπτουν με τα νόμιμα όρια που έχουν εγκριθεί, αλλά να τα υπερβαίνουν σε βάρος του δάσους. Επισημαίνει και μια σειρά άλλα προβλήματα στο Σχέδιο, όπως ότι περιλαμβάνει στη Ζώνη Α΄ απολύτου προστασίας αθλητικές και σχολικές εγκαταστάσεις που δεν επιτρέπονται, ότι προτείνονται σημειακές επεκτάσεις του σχεδίου πόλης εντός της Ζώνης Α’, ότι υπάρχει ασυμφωνία του Π.Δ. Προστασίας του Υμηττού με την ύπαρξη του Στρατοπέδου Σακέτα και τη λειτουργία βενζινάδικου, ότι δεν αντιμετωπίζει ολοκληρωμένα την έλλειψη χώρων πρασίνου και κοινωνικού εξοπλισμού.
Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου στο εν λόγω έγγραφο απαντά ότι θα ακολουθεί την τακτική, όχι συμμόρφωσης με το νομικό καθεστώς, αλλά παρεμβάσεων, ώστε το νομικό καθεστώς να συμμορφωθεί με την αυθαιρεσία και την τακτοποίηση της «εκ παραδρομής» επέκταση της οικοδόμησης στο δάσος. Εδώ, να τονίσουμε ότι η ρυμοτομική γραμμή που παρουσιάζει η εταιρεία εισέρχεται μέσα στο δάσος στην περιοχή της κρήνης του Καρέα και σε άλλα σημεία και δεν προτείνει κάποια διόρθωση.
Το Νέο Πολεοδομικό Σχέδιο Βύρωνα, δεν παίρνει διορθώσεις, αλλά μόνο απόσυρση, γιατί εμφορείται από την αντιπεριβαλλοντική αντίληψη της συντήρησης, της αποδοχής των κακώς κείμενων, της λεηλασίας του χώρου και του δάσους από τη λογική του κέρδους και την εμπορευματοποίηση. Διατηρεί τους υψηλούς συντελεστές δόμησης στο Βύρωνα, που είναι από τους μεγαλύτερους της Αττικής και οδήγησαν την πόλη μας στη σημερινή ασφυκτική δόμηση.
Αυτή η δασοκτόνα πολιτική της τσιμεντοποίησης και της μεγέθυνσης αποδεικνύεται ότι φέρνει ανεπανόρθωτες βλάβες με την αποψίλωση του πράσινου, τις πλημμύρες, την αύξηση της θερμοκρασίας, την ατμοσφαιρική ρύπανση. Αποβαίνει καταστροφική όχι μόνο για το φυσικό περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής μας, αλλά και για την ίδια την ανθρώπινη ζωή και το μέλλον. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στο σύνολο του για αυτό θα το καταψηφίσουμε και στις επιμέρους πλευρές του που επισημαίνουμε.
Η τροποποίηση του Πολεοδομικού Σχεδίου δεν αφουγκράζεται τις ανάγκες των κατοίκων, αλλά τις απαιτήσεις όσων διαχειρίζονται όλα τα χρόνια τις συνθήκες που ζούμε. Ευθυγραμμίζεται με το νέο ΡΣΑ (Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας) των Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ που διατήρησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Από όλους τους κρίκους του συστήματος εκπορεύονται και επιβάλλονται η προσαρμογή στους κανόνες της εντατικής εκμετάλλευσης της γης, η αντιμετώπιση του δάσους ως χώρο για «αξιοποίηση», οι δημόσιοι χώροι ως αντικείμενο εμπορευματοποίησης, ακόμα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα ως ευκαιρία για μπίζνες και κερδοσκοπικά παιχνίδια.
Είναι ανάγκη να αντισταθούμε. Η ευθύνη δεν ανήκει στην εταιρεία, αλλά είναι πολιτική ευθύνη που ανήκει στις δημοτικές αρχές που όρισαν και έδωσαν τις κατευθύνσεις από την εποχή Ρογκάκου, Χαρδαλιά μέχρι σήμερα τη δημοτική αρχή Κατωπόδη. Η διαχρονική συναίνεση εκφράστηκε ήδη με την έγκριση του Σχεδίου από τους εκπροσώπους Κατωπόδη και Γώγου στην Επιτροπή Περιβάλλονος & Ποιότητας Ζωής.
Θα αγωνιστούμε μαζί με τους κατοίκους να αποτρέψουμε την αποψίλωση του δάσους και κάθε καταστροφικό σχεδιασμό για το περιβάλλον και το δημόσιο χώρο. Θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε στους σχεδιασμούς των κυβερνήσεων, των περιφερειακών αρχών, των δημοτικών αρχών, της εκκλησίας, του στρατού, των καταπατητών και των κατασκευαστικών ομίλων, όπως κάναμε με τις απόπειρες για τον παιδικό σταθμό στο δάσος του Υμηττού, τα Στρατόπεδα, το Συνοδικό Μέγαρο, το Σταθμό Νεταφόρτωσης και άλλα.
Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε :
- Να γκρεμιστεί κάθε κατασκευή μέσα στο δάσος. Απόλυτη προστασία του Υμηττού.
- Καμιά επέκταση του σχεδίου πόλης προς το βουνό. ΄Αμεση κατοχύρωση της προστασίας των δασικών εκτάσεων που βρίσκονται στα όρια της πόλης με νομοθετική κατοχύρωση μέσω των δασικών χαρτών και Π.Δ. για τον Υμηττού.
- Όχι άλλοι οδικοί άξονες, σήραγγες, κόμβοι στο δάσος.
- Ελεύθεροι δημόσιοι χώροι, πλατείες, πεζοδρόμια στο Βύρωνα. Περισσότερο πράσινο μέσα στην πόλη. Μείωση του συντελεστή δόμησης.
- Κάλυψη των αναγκών παιδικών σταθμών, σχολείων, πολιτισμού, πρόνοιας, κοινωνικού εξοπλισμού στις γειτονιές με αξιοποίηση των εγκαταλλειμένων κτιρίων της πολης μας.
- Ποιοτική, τακτική και συχνή δημόσια και δωρεάν συγκοινωνία, ώστε να αποσυμφορηθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος και να μειωθεί η χρήση του ΙΧ.
Καλούμε τους κατοίκους του Βύρωνα: - να ενημερωθούν για το θέμα, να παραβρεθούν στο δημοτικό συμβούλιο και - να συνεχίσουμε μαζί τον αγώνα για το δικαίωμα σε μια πόλη για τις ανάγκες των κατοίκων, για να μπορούμε να ζούμε και να κυκλοφορούμε, με ελεύθερους δημόσιους χώρους, πράσινο, πλατείες, παιδικές χαρές, πεζοδρόμια και δρόμους προσπελάσιμα.
Για να προστατεύσουμε το πολύτιμο δάσος του Υμηττού, ώστε να υπάρχει και σήμερα και στις επόμενες γενιές.
Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα της Αριστερής Παρέμβασης Πολιτών Βύρωνα, δείτε εδώ: